Sunday 17 February 2013

KALAU NAK MENANG : HAK MELAYU YANG HILANG PERLU DIPULANGKAN

UNTUK MENANG 2/3 : KEMBALIKAN SEMULA SEMUA HAK-HAK ORANG MELAYU. NAJIB HANYA ADA MASA TERHAD UNTUK MELAKUKAN TRANSFORMASI INI KALAU TIDAK 'SELAMAT TINGGAL'. UNTUK MUHYIDDIN SELAMAT BERTUGAS PERDANA MENTERI
Assalammualaikum

Rata-rata orang Melayu di Malaysia samaada yang menyebelahi parti pemerintah atau pun pembangkang terkilan dengan 'perlupusan terancang' hak yang dimiliki umat Melayu . Walau sekecil atau sebesar mana sekalipun 'pengharapan' yang dijanjikan oleh ' orang politik' semua itu tidak lagi dapat membeli 'jiwa-jiwa' yang memberontak. Begitulah kecewanya orang Melayu kini kepada pemimpin politik.

Pada suatu ketika dahulu orang Melayu membulatkan hati mengharapkan UMNO untuk mempertahankan 'hak milik' mereka, tetapi, amanah yang diberikan kepada 'puak' ini telah dicabuli dengan sewenang-wenangnya. Kepercayaan yang diberikan telah dikhianati. Sifat mementingkan diri sendiri serta kepentingan 'puak kroni' telah menghancurkan 'hati " orang Melayu. Berpuluh tahun UMNO diberikan mandat oleh orang Melayu untuk menerajui Barisan Nasional tetapi pada akhirnya 'hak Melayu' semuanya tergadai . Hak yang dimiliki Melayu seperti yang termaktub didalam perlembagaan hanya tinggal ' tulisan' saja. Apa yang tinggal kepada Melayu kini hanyalah ' hak mengundi' untuk menentukan Melayu terus berkuasa, itulah yang ditagih oleh UMNO dan kepimpinan Barisan Nasional kini.

Perlu diingat satu persatu hak milik Melayu gugur ditangan 'Pemimpin' sama ada ditangan Pemerintah mahu pun Pembangkang. Kalau dahulu setiap anak Melayu sepatutnya menerima sebidang tanah untuk kediaman tetapi hak itu kini sudah terlupus. Setiap anak Melayu pada suatu ketika dahulu yang dirasakan 'miskin' akan diberikan biasiswa dan ditempatkan di 'asrama' sekolah. Setiap dari mereka akan diberikan 'perhatian' sepenuhnya oleh Kerajaan bagi melindungi mereka ini.
Tetapi semua itu telah menjadi sejarah silam yang dikuburkan oleh pemimpin Melayu.

Kalau dahulu setiap anak Melayu yang kurang 'kredit' matapelajarannya tetap akan ditawarkan ke Universiti, tetapi kini, hak itu telah dilupuskan dan digantikan dengan kaedah 'mengikut merit'  dan bukan lagi 'hak istemewa' atau 'kuota istemewa'. Setiap lepasan pelajar Melayu kini terpaksa berhempas pulas atau berjuang bermatian-matian untuk menempatkan diri diinstitusi Pengajian Tinggi kerana 'hak tersebut' telah dibuka pemilikanya kepada 'bangsa asing'. Bukan kita merendahkan kebolehan anak-anak Melayu, tetapi, yang dipertikaikan adalah 'hak milik' anak Melayu. Apabila 'hak milik' ini telah dibukakan kepada 'bangsa asing' maka 'hak anak' Melayu hilang tempatnya.

Kalau diperbandingkan tentang 'ekonomi'nya pula ternyata Bangsa melayu masih lagi dibawah. Rata-rata pendapatan orang Melayu kelas pertengahan masih lagi terkial-kial dibumi nenek  moyang mereka. Kesemua ini adalah disebabkan 'kecurangan' yang dilakukan oleh pemimpin politik Melayu.

Setelah kegagalan BN terutama UMNO serta rakan kongsinya mendapat 'majoriti' di Parlimen, maka barulah mereka ini 'tersedar' bahawa ' kegagalan  mereka selama ini didalam memperjuangkan 'hak melayu' menjadi punca kehilangan kuasa mereka. Tidak pernah dalam sejarah orang Melayu menolak mereka, tetapi, 'perubahan' itu melanda dan membadai Barisan Nasional. Ketidakpuasan hati orang Melayu membuatkan beberapa kerusi Parlimen mereka bertukar tangan.

Pemimpin Melayu masih lagi tidak sedar  dari 'bermimpi' . Mereka masih  beranggapan bahawa undi Cina dan India amat penting untuk menentukan kejayaan mereka, tetapi, mereka silap. Dengan menyalurkan  jutaan ringgit kepada kaum Cina dan India dengan harapan untuk mendapatkan undi mereka adalah satu kesilapan besar.  Mereka perlu faham bahawa kini undi Cina sudah mutlak kepada DAP mungkin BN boleh dapat 3-5 peratus saja tidak lebih dari itu sementara India masih lagi berbelah bagi. Tertapi sekiranya tiada perubahan 'drastik' dapat dilakukan untuk orang Melayu, nescaya . Najib kali ini boleh mengucapkan 'selamat tinggal  romeo'. 

Semarah-marah Melayu kepada UMNO namun kemenangan masih lagi kepada BN kerana Melayu berasa cemas akan 'kelantangan' Cina DAP serta India DAP didalam 'memperjuangkan" keinginan mereka. Kini Cina dan India mencuba nasib bergabung untuk 'memecahbelahkan" undi Melayu didalam PRU 13 dengan menggunakan PAS dan Melayu PKR, tetapi disebabkan 'isu utama' Melayu iaitu ' kalimah Allah" mula tercalar maka, Melayu tiada pilihan lagi, hanya bergantung kepada pencaturan UMNO didalam Barisan untuk memulihkan ' imej Melayu" dan kali ini Melayu akan menjadi lebih 'vokal' lagi dimasa-masa yang akan datang.

Sekiranya UMNO dapat memulangkan 'hak Melayu' yang hilang dan menyerahkan kembali 'hak-hak anak Melayu' , 2/3 kerusi Parlimen akan berada ditangan Barisan Nasional . Cina dan India yang selama ini 'menekan Melayu"  akan 'tunduk' menikus.

                       'KEMBALIKAN HAK KEISTEMEWAAN ORANG-ORANG MELAYU"
                         1. PELAJARAN PERCUMA UNTUK ANAK MELAYU
                        2.  ANAK MELAYU BERHAK MENDAPAT 1 LOT TAPAK RUMAH 
                        3. ANAK MELAYU BERHAK  UNTUK KE UNIVERSITI TANPA MERIT
                        4. BIASISWA PENUH UNTUK ANAK MELAYU KE UNIVERSITI
                        5. SETIAP KELUARGA MELAYU BERHAK MENDAPAT IMBUHAN 
                        6. SETIAP SYER BAHARU MELAYU BERHAK UNTUK 1 LOT
                        7.KERAJAAN WAJIB MEMBAYAR GANTI RUGI KEPADA MELAYU 
                           TERHADAP HAK YANG HILANG.   

Kini Pemimpin UMNO melalui Barisan Nasional telah menjaya melaungkan diserata dunia dengan mengatakan, status semua rakyat Malaysia adalah sama tarafnya , Baik Melayu, China, India dan lain-lain bangsa semuanya sama. Dengan lelongan Barisan Nasional ini maka ' hak Melayu' dibumi ini sudah terhakis. Disebabkan terlalu inginkan 'undi' Cina dan India maka, UMNO dengan rela hati menggadaikan 'maruah' Melayu,  begitu juga dengan  PAS dan PKR cuma PAS dan PKR tidak mengiktiraf 'logo 1 Malaysia" namun penyamarataan hak taraf kerakyataan adalah setara dengan pegangan UMNO dan Barisan.


BERSATU MEMBANGUN NEGARA ADALAH BAIK TETAPI KENAPA HARUS MENGORBANKAN HAK ORANG MELAYU SEMATA-MATA UNTUK KEPENTINGAN POLITIK. SEMUA KERUGIAN ADALAH KEPADA MELAYU.
                                                       
Orang Melayu perlu bangkit menentang 'idea' kepimpinan Barisan Nasional yang secara 'licik' melupuskan hak Melayu. Melayu perlu berani membuat perubahan demi survival bangsanya sendiri. Sekiranya Malaysia dikuasai oleh DAP melalui proksinya PAS dan PKR maka, kemusnahan besar terhadap Melayu dan Islam bakal berlaku. Tetapi sekiranya diberikan kuasa penuh kepada BN maka rakan partinya akan bersorak kegembiraan dan 'mereka' sekali lagi akan 'menikam "Melayu" dari belakang sambil mengaut keuntungan untuk bangsa mereka . Seperti kebiasaan pemimpin UMNO sekali lagi akan 'mendabik dada" dan 'melacurkan' Melayu .

Apa yang saya sarankan, pileh atau menangkan calon Melayu tidak kira dari parti mana kecuali Melayu PKR. Menangkan calon yang mempunyai keperibadian yang elok, berpendidikan, beragama, berwawasan dan mempunyai budi perkerti. Pilehlah  bersandarkan kepada pencapaian mereka bukan kepada apa yang akan dirancang. Kerana semua itu adalah 'omongan' saja.

Nota : Sekiranya benar bagai yang dikatakan bahawa PAS akan meninggalkan Pakatan, ini adalah berita baik untuk Melayu, semoga PAS beranikan diri untuk bertanding disemua kerusi Parlimen bermajoriti Melayu. 

Ikhlas dari : Cahaya Al Majid

3 comments:

  1. Terbaik !!! matlamat kita sama

    ReplyDelete
  2. LUPA K SIAPA YANG JUAL TANAH KAT JOHOR PADA ORG SINGAPURA... SAMPAI MANTAN PM TERPAKSA TARIK DIA K PERSEKUTUAN...

    ReplyDelete
  3. boleh jadi kamu silap mengatakan bahawa muhyiddin bakal p.m. malay-sia selepas najib,kalau kamu kata muhyiddin pm selepas najib maka aku pun nak kata bahawa boleh jadi lim guan eng bakal pm malay-sia selepas najib,p.m. malay-sia yg pertama berbangsa cina dan beragama kristian,lihat kpd simbolik yg tuhan nyatakan di bukit jalil sana,pembinaan gereja terbesar di timur sedang dalam pembinaan,boleh jadi p.m. sekejap yo,tak lamo pasal malay-u sebenar dah keluar. BIAR BETUL BRO..!!!!

    ReplyDelete