Wednesday 27 November 2013

THE PROMISED LAND :- HURU HARA ADALAH PENGHUJUNGNYA


Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Huru hara? Itulah perkataan atau perumpamaan yang paling terakhir ingin kita dengar. Tetapi 'penjurusan' ' keadaan yang berlaku dinegara ini terutama ketidakpuasan hati pemimpin kaum-kaum diMalaysia 'menjurus' kepada kebarangkalian ini

Ketidak puasan hati pemimpin-pemimpin dari Kaum Cina dan India sememangnya amat menggalakan kebelakangan ini. Dengan mengungkit berbagai-bagai perkara yang dirasakan tidak memihak kepada bangsa mereka, membuatkan, segelintir dari mereka 'berlagak hero' didalam memperjuangkan 'isu-isu' tertentu.

Semuanya ini adalah diatas nikmat' kebebasan' yang disangka dimiliki tanpa batasan. Percubaan membakar atau menghasut cuba dilakukan secara terangan tetapi kebanyakan dari mereka ini berselindung dibelakang 'politik' yang dianuti.

Gereja kristian mencucuk dengan isu 'Allah" dan isu ini disokong sepenuhnya olih kebanyakan parti politik samada yang berpusat di Semenanjung mahupun di Sarawak dan Sabah. Dengan alasan kebebasan beragama, maka, isu Allah, ini disorongkan kepersada dunia untuk 'meraih simpati.

Kaum India pula tidak habis-habis dengan isu tidak memiliki kad pengenalan dan isu kuil. Bangsa ini walaupun hanya meliputi 5-7 peratsus saja daripada keseluruhan penduduk negara ini, begitu lantang bersuara dan bersifat besar kepala. Dua perkara ini disorongkan setiap hari tanpa henti. Dalam satu kes baru baru ini, selepas 12 tahun seorang remaja India didakwa tidak mempunyai IC dan dikatakan 'ingin' membuhuh diri, Adakah ini satu 'kebenaran' atau 'ini satu' lakonan kaum India yang sememangnya 'pendatang haram' yang duduk dan tinggal diestate tanpa pengetahuan penguasa imigresen?

Begitu juga dengan 'isu kuil' yang didendangkan. Perangai kaum India ini semangnya pelik sedikit, asalkan terdapat pokok besar atau busut tinggi, maka, berlilitlah kain merah kuning. Seakan-akan semua yang terdapat didunia ini semua tempat 'Tuhan'nya? Bila operasi memagar atau menyimin kawasan tersebut telah dilakukan maka 'sahlah' tempat itu akan diperjuangkan tanpa sekatan.Alih -alih mulalah pembinaan berhala dilakukan, bermula dari kecil sampailah yang terbesar kuil. Yang menyakitkan hati 'pokok atau busut' yang dipagar itu bukanlah milik mereka tetapi tanah milik orang lain atau milik kerajaan. Apabila disuruh keluar atau ingin diruntuhkan, maka, bermulalah episod 'wayang hindu' didramakan. Tak ke gila namanya?

Yang terkini kaum Cina DAP Sarawak pula memulakan satu episod baru Kalau sebelum ini kaum ini tidak pernah memperdulikan 'bangsa peribumi' serta nasib mereka, kini hala tuju 'politik' mereka ciptaan Lim Kit Siang beralih arah pula. Isu 'kebebasan agama' mula menjadi 'senjata' untuk merobek hati kaum peribumi berhubung isu Allah. Berbagai alasan diberikan untuk menyemarakan kebencian kepada Kerajaan. Tidak sedarkah mereka berapa kerat sangatlah kaum Cina yang 'mati' kerana berjuang menentang komunis dan menentukan kaum peribumi selamat dari ancaman? Cuba tanya DAP Sarawak atau Sabah berapa ramai Cina 'mati' atau' cedera' sewaktu 'berjuang' menentang Komunis, kalau bukan nyawa kaum peribumi dan Melayu Semananjung yang 'mempertahankannya.

Olih itu Cina Sarawak dan Sabah jangan buat lawak dengan Point 20 yang dituntut. Dimana kaum Cina sewaktu Sabah dan Sarawak diancam 'darurat'? Cina hanya pandai 'menyengat; apabila semuanya dalam keadaan baik. Sanggupkah Cina Sabah dan Sarawak menjadi benteng untuk mengawal keselamatan disempadan terutama yang berhampiran kepulauan Filipina?Sanggupke? Kalau setakat berani bersuara depan 'reporter' dan 'orang kampung' semua orang bolih buat. Cina Sabah dan Sarawak jangan ingat, 'peristiwa' tentera sulu atau lanun tidak berulang. Ingat sikit, jangan ikut sedap mulut

KaumMelayu dan peribumi haris ingat, Cina berbuat baik bukan kerana mereka itu baik, tetapi kebaikan mereka itu bermakna. Cuba tanya Cina Sabah dan Sarawak, sanggupkah mereka 'mati' kerana hendak memnpertahankan bangsa 'peribumi'? Jangan mimpilah. Mereka 'menyucuk' kerana 'ingin berkuasa' agar lebih ramai Cina luar akan diimpot kedalam kenegeri tersebut. Kini pun sudah berlambak kaum Cina dari China, Taiwan dan Hong Kong. Cuba perhatikan GRO Cina, pelcur Cina dan pekerja Restroan ataupun pusat perjudian dan pelacuran di Sabah dan Sarawak, kebanyakanya semua Cina. Adakah kaum peribumi dan Bumiputra  Sabah dan Sarawak inginkan begini??

Disemenanjung juga sudah berlambak warga China samada yang datang sebagai pelajar , pelacur, GRO dan semua kerja kotor, kebanyakannya semuanya berbangsa Cina. Adakah bangsa ini bangsa yang baik? Cuba tanya diri sendiri? Bangsa yang sanggup 'menanyiya' bangsa sendiri ialah bangsa Cina kerana bagi mereka 'Duit dan Kemewahan' adalah segala-galanya ibarat 'tuhan'.

Dua bangsa ini kalau tidak disedarkan maka 'bencana' besar bakal 'mengundang' dan 'merosakkan' orang Melayu. Olih itu 'berhati-hati' lah dengan 'permainan' mereka.

                                              ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment