Tuesday 28 January 2014

THE PROMISED LAND : 'MAHARAJA' BAKAL DITABAL DISELANGOR

MAMAK PENANG BAKAL DILANTIK MENTERI BESAR
MELAYU SELANGOR  TAK DA MARUAH!!


Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Jawatan Menteri Besar amatlah tinggi nilainya kepada pemain politik. Dengan jawatan itu seseorang ahli politik berkuasa penuh terhadap perjalanan sesebuah negeri. Samaada yang diperintah sealiran dengan Kerajaan Puast atau sebaliknya semua itu tidak penting. Yang paling utama, semua keputusan terletak ditangan Menteri Besar dan semua perancangan yang melibatkan 'wang rakyat' yang tersembunyi mahpun yang tersembol semuanya didepan mata Menteri Besar.

Walau berapa banyak perbelanjaan yang akan dibelanjakan samaada mampu atau sebaliknya, tidak menjadi persoalan lagi. Hanya jawatan Menteri Besar ini terbatas kuasanya terhadap 'agama Islam' saja ,selainnya Menteri Besarlah 'pemutusnya'.

Walau apapun perancangan yang 'tertanam' didalam otak Anwar, perancangan beliau  untuk memulakan langkah pertamanya sudah berjaya iaitu 'memutuskan bahawa YB Cina' PKR Kajang' telah melepaskan jawatannya secara resmi. Langkah pertama telah berjaya. Langkah kedua Anwar Ibrahim, melalui 'kata putus' yang dibuat hari ini telah  yang disaksikan rakan karibnya iaitu Lim Kit Siang, secara ' resminya ' Anwar Ibrahim mengangkat dirinya sebagai calon untuk Dun Kajang. Tanpa bantahan daripada ahli-ahli PKR  mahupun PAS dan  juga DAP Kajang , Anwar Ibrahim secara resminya adalah calon tunggal yang 'didakwa' akan mewakili Pakatannya.

Melihatkan dari riak politik terkini, kaum Cina hanya berkiblatkan kepada Anwar Ibrahim untuk mencapai ajenda mereka. Tanpa kelibat Anwar Ibrahim sebagai 'ketua' atau ' suara Anwar' mereka menjangkakan bahawa akan terdapat kekangan didalam melaksanakan impian mereka. Olih itu 'mencantas YB Cina Kajang' adalah jalan terbaik untuk 'merealisasikan' misi' mereka. Kemungkinan YB Cina Kajang' yang dijadikan 'sembelihan'  namun ganjaran yang diterima beliau mungkin lumayan harganya .

Demi untuk menyempurnakan niat kaum Cina, dan 'penyembelihan' ini mungkin 'tinggi' kosnya yang terpaksa dibiayai olih jutawan-jutawan Cinabeng, namun' ganjaran selepas 'itu' mungkin berlipat kaliganda pulangannya. Bangsa Cina amat suka mengambil risiko, namun didalam 'perkara' ini risiko yang diambil amat berbaloi untuk dicuba setidak-tidaknya bangsa mereka mencuba untuk pertama kalinya.

Benar Khalid Ibrahim sememangnya seorang yang berkaliber didalam pentadbirran dan mempunyai kepakaran tetapi disegi 'berpolitik' beliau bukanlah 'calon terbaik' buat kaum Cina untuk 'menuba Institusi Beraja' di Selangor. Khalid Ibrahim yang dilihat amat kool dan masih 'mengutamakan' Rajanya serta sifatnya yang sememangnya 'mendaulatkan' Sultan Selangor, membuatkan 'strategis' kaum Cina memasang 'lukah'. Lukah yang terpaksa dibuat adalah dengan membenarkan Anwar Ibrahim untuk mengetuai Kerajaan Selangor.

Hanya Anwar Ibrahim yang didakwa serta dilihat sanggup bersuara dan memperjuangkan hak mereka dengan andaian bahawa hanya Anwar Ibrahim saja yang sanggup 'berdiri' berdepan dengan Sultan Selangor selainnya 'masih tergagp-gagap' macam Khalid Ibrahim. Dengan keberanian dan keceluparan serta keegoan Anwar Ibrahim mereka berharap agar Anwar sanggup 'menderhaka' kepada Sultan Selangor demi mencapai tujuan mereka. Mengharapkan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar maka 'bermacam-macam' kemusnahan untuk melunturkan Institusi Raja, orang Melayu serta Islam akan menjadi kenyataan.

Segala perancangan yang ingin dilakukan ini amat 'besar' implikasinya dimasa hadapan. Kejayaan ini akan menjadi satu titek tolak 'pemusnahan' hak Melayu terutama dinegeri-negeri yang berjaya diperintah olih pakatan. Kegagalan PAS yang dikata amat dominan dalam pemerintahan Kerajaan Selangor dibawah PKR semakin 'ketepi' dan suara mereka diibaratkan seperti suara 'suara katak yang berbunyi' selepas hujan. Begitulah nasib PAS yang dikatakan berjuang atas nama Islam .

Pilihanraya kali ini bukanlah untuk melihat siapa juaranya tetapi lebih menjurus kepada 'pertabalan' Raja Boneka Baru dibumi Selangor.

Sanggupkah Melayu Selangor menerima 'bekas banduan'  serta ',manusia' yang banyak mendatangkan kemudaratan kepada sahabat sendiri mahupun kawan sendiri dan rakyat Selangor untuik ditabalkan sebagai Menteri Besar Baru.

                                             ikhlas dari :- Cahaya Al MajidTABAL'

No comments:

Post a Comment