Saturday 24 May 2014

THE PROMISED LAND : EDWIN MICHAEL NAMA MACAM ORANG PUTIH TETAPI.....BANGSA APA YEK!!!!! BANYAK CEKADAK PLAK!!

AGAK-AGAKNYA   EDWIN MICHEAL NI
CINA KE INDIA?
IDENTITI BANGSA PUN MERAGUKAN
ADA HAJAT NAK KOMEN PASAL MELAYU PLAK...

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Dah berpuluh tahun duduk dan tinggal dinegara ini, hanya, keburukan saja yang kau nampak. Itulah  pasallah, dulu disuruh buat sekolah aliran saja tak mahu, masih nak sekolah Cinalah, sekolah Indialah..alih-alih terpaksa menjadi keturunan 'sial', yang terpaksa 'diWARIS kan; kepada anak-cucu pula. Maka jadilah keturunan 'sial; sampai kesudah.


                                      Umno kudis negara – Dakwa Edwin Michael

                         Tetapi 'DAP' penyumbang 'siplis' negara :- Cahaya Al Majid
                                           (Jawapan saya : berhuruf merah)

                                                  MANA LEBIH TERUK

Tiada di dunia ini sebuah institut pendidikan yang dikhaskan hanya untuk satu etnik sahaja dan pada masa sama menganaktirikan etnik lain demi survival politik.

Terdapatkah Sekolah Aliran Bahasa Cina di Singapura sedangkan pemerintahnya adalah Kaum Cina sendiri.. Yang terdapat di Singapura hanyalah sekolah aliran Inggeris.  Sepatutnya hanya sekolah aliran Melayu saja dibenarkan di bumi ini . Anak tiri kah, Cina ke Sekolah Cina dan India ke Sekolah India dibenarkan?

Tidak pernah terbaca kerajaan mana-mana negara menggunakan institut pendidikan negara mereka sebagai medan  untuk  mengaib dan menjatuhkan maruah penganut agama lain. Semua ini hanya berlaku di Malaysia, di bawah pemerintahan regim Umno Barisan Nasional.

Tidakkah kepimpinan Kerajaan Myanmar yang beragama Buddha mengaibkan penganut  agama Islam dinegara mereka? Pernahkah Kerajaan Malaysia mengaibkan penganut agama Buddha dan Hindu  dinegara ini sepertimana yang berlaku kepada umat Islam di Myanmar? Kalau UMNO atau  BN nak mengaibkan atau menjatuhkan agama lain, semestinya Patung Besar Buddha dan Patung Hindu  tidak dibenarkan untuk didirikan.

Menguruskan hubungan sesama etnik merupakan satu cabaran utama kepada setiap rakyat Malaysia. Maka seharusnya perlu satu kefahaman akan terhadap kedinamikan setiap kumpulan etnik di negara ini berhubung dan bertindak secara positif antara satu sama lain.

Sayangnya, Universiti Teknologi Mara (UiTM) sedikit pun tidak menyumbang kepada keperluan untuk menstabilkan hubungan sesama etnik dan sebaliknya bertindak sebagai satu medium provokasi yang secara jelas diguna pakai oleh regim Umno untuk menghalalkan matlamat mereka dengan menyebarkan propaganda kebencian dan rasis dalam kalangan anak muda.

Tidakkah sekolah aliran  Cina  juga telah menanamkan perasaan buruk sangka kepada bangsa Melayu selama ini, sehinggakan 'Guru Melayu' pun mahu dinyahkan sedanagkan Sekolah Cina kebanyakanya telah mendapat peruntukan Kerajaan, walaupun peruntukan ini tiada  dalam Perlembagaan . Tidak sedarkan  anda, sehingga kini, kaum Cina masih lagi tidak bolih bertutur bahasa Melayu dengan baik. Bukan saja pemimpin  DAP yang lintang pukangnya bahasanya malahan MCA dam Gerakan pun sama? Apa penjelasan anda?

Kekangan sebegini menjadikan proses pembinaan bangsa Malaysia terlalu sukar dan segala propaganda kononnya Malaysia sebuah  negara plural yang aman damai hanya merupakan satu iklan murahan regim Umno BN.

Melayu dan UMNO mahupun Pemimpin Melayu dalam BN amat perihatin namun disebabkan otak kaum Cina sememang telah 'dicuci' sedari bayi, maka, untuk menerima kaum Melayu sebagai Pemimpin tidak terdapat dalam 'kamus' kaum Cina. Dan Cina lebih condorong untuk bersengkokol dengan India berbanding Melayu.

Selagi regim ini terus menguasai Putrajaya dan selagi wujud dasar pecah dan perintah seperti kewujudan UiTM yang menjadi pusat doktrinasi dan suntikan kebencian serta rasis pada etnik lain, selagi itu proses pembinaan bangsa Malaysia akan gagal serta merencatkan pembinaan identiti kebangsaan dan kenegaraan merangkumi kepelbagaian etnik.

Keujudan UiTM adalah sebagai 'penyambung' legasi  Melayu yang berpendidikan dan tidak pernah menjadikan perkataan  "rasis" sebagai juadah perjuangan  .Sebaliknya sekiranya Melayu atau UMNO yang berkedudukan dalam BN bertindak 'rasis', nescaya 'tidak akan ujud' Sekolah aliran Bahasa Cina mahupun India dibumi ini. Maaf, hanya dibawah rejim Najib saja yang ingin memperkenalkan Bangsa Malaysia. Tetapi sekiranya kaum Cina dan India benar-benar ingin 'merealisasikan' Bangsa Malaysia yang 'beridentiti' Malaysia, sanggupkah kaum Cina dan India  'melupuskan' Sekolah Aliran Cina mahupun India dan menerima aliran Bahasa Melayu sebagai penghantar tunggal dalam 'istilah' pendidikan dalam negara ini?.

Contoh terbaik bagaimana integrasi nasional tidak mungkin akan dapat dicapai ialah apabila Pemuda Umno merusuh dan mengugut membakar bangunan DAP. Tindakan bacul anak-anak didik menteri Belia dan Sukan ini harus dilihat sebagai satu mekanisma dalam  mewujudkan ketegangan etnik.

Bagaimana hendak mencapai intregrasi nasional selagi Cina dan India DAP 'masih' mencurigai orang Melayu?  Sebagai contoh,  MP Zahril yang menganggotai DAP bukanlah seorang Melayu  seperti yang beliau dakwa yang berketurunan Melayu  tetapi beliau hanya dibesarkan olih seorang Melayu , olih itu 'sifat dan jati diri' beliau bukanlah Melayu, hanya 'katanya' beliau adalah seorang Islam. Itu saja.  Muaalaf yang beragama Islam dengan Melayu yang beragama Islam adalah dua entiti yang berlainan. Olih itu untuk DAP mengklasifasikan Zaril adalah kesilapan.  
Kaum Cina dan India sememangnya tidal pernah mahu 'melihat' akan kebenaran akan sifat bangsa Melayu. Melayu yang selama ini dilihat banyak mendiamkan diri  dari bertindak namun diatas 'kelancangan' tutur kata yang kesat yang dilemparkan  kepada Melayu dan juga UMNO, inilah yang membuatan orang Melayu marah tetapi sekiranya Pemimpin DAP yang berbangsa India iaitu   Rayer, tidak menuturkan 'kata-kata' provokasi terhadap Melayu UMNO dan Melayu, tidak ada sebab untuk Melayu bangun 'melenting'.

Ungkapan 'Umno celaka' itu tidak mungkin dan tidak harus disamakan dengan Melayu. Persepsi Umno adalah penyelamat etnik Melayu merupakan satu persepsi yang amat dangkal dan tidak mencerminkan realiti apabila masih ada Melayu yang ditindas dan hak mereka dirampas oleh ahli politik Umno.

Adakah semua melayu UMNO itu celaka seperti yang dituturkan oleh Rayer? begitu juga dengan kaum Cina dan India, adakah, Edwin  mahu seluruh bangsa Melayu dan Melayu UMNO 'menuduh' kaum mereka iaitu CIna dan India sebagai 'celaka' juga? Atau Edwin r mahu 'menobatkan; bahawa semua ahli DAP sebagai 'rakyat yang baik?

Kalau mahu orang lain menganggap kita baik, kita seharusnya 'berkata' yang baik-baik dan tidak menyakitkan hati orang lain'.

Maka untuk memastikan survival kemelayuan Umno ini terus dipelihara dalam usaha menguasai Putrajaya, rusuhan digerakkan, UiTM dijadikan pusat penyebaran kebencian agama dan etnik dan Umno akan terus berpura-pura sebagai penyelamat negara.

Edwin sebenarnya  cuba  menafikan 'kebaikan' yang UMNO 'konngsikan' dengan kaum lain. Institusi Pengajian Tinggi UiTM tidak pernah sekali menyebarkan kebencian terhadap agama dan juga etnik, tetapi sebaliknya 'kaum Cina dan India' yang 'murtad' dari agama nenek moyang mereka yang cuba menghuruharakan kemakmuran negara ini., dengan menggunakan 'saluran' gereja mereka saja. Edwin perlu tanya diri sendiri 'berapa kerat' kaum mereka yang sanggup menggadaikan 'nyawa' demi mempertahankan negara ini? Apa yang kita tahu, kaum mereka hanya berminat untuk 'kekayaan' dan 'menanam kebencian' kepada anak cucu mereka.

Rakyat Malaysia amat malang. Mandi air 7 jenis bunga mahupun 70 jenis bunga pun belum tentu akan dapat membuang kesialan yang mencengkam mereka selama lebih 50 tahun ini.

Rakyat Malaysia  mahupun Melayu UMNO dan Melayu tidak perlu mandi bunga untuk menolak 'sial'  sebab keturunan mereka bukan 'sialan' tetapi 'kaun Cina dan India yang patut 'mensialkan' diri kerana  'sial ibu bapa mereka mungkin juga sial  datuk nenek mereka' kerana 'melarikan diri dari negara asal 'kerana membuat sial dibumi mereka dilahirkan dan akhirnya 'keturunan' mereka semuanya 'sial' sampai ke hari ini. 

Pembinaan bangsa Malaysia tidak mungkin dicapai selagi regim Umno terus menindas etnik lain. – 24 Mei, 2014.

Selagi rakyat Malaysia tetap menghantar anak cucu mereka disekolah yang berlainan 'aliran' atau 'sekolah mengikut 'suku kaum' selagi itu Cina dan India merasakan 'kesialan' berkurun-kurun.



* Penulis ialah aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM).


                                        ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

2 comments:

  1. United Malay National Organisation dgn MALAYU adalah 2 entiti berbeza....apa2 penghinaan pada united mno tiada kaitan dgn malayu...cuma biarlah pengakhiran united mno tidaklah dlm keadaan hina dina...kesian juga.m.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alloo brader...
      hello brader...
      umno dan melayu 2 entiti yg berbeza???
      gua komen selepas bertanya..
      sape pengasas 'umno' brader...kutu sompek?? minah lendir?? or perut boroi??
      apa tujuan umno ditubuh bro??? sukka-sukka?? saja-saja??
      tolong bagi gua jawapan brader..
      gua tak kata umno tip top bro..ada pekung ade busuk..itu lumrah.
      tapi gua nak tengok bro..lu cuba kasi clash umno sama melayu..gua nak tengok bro..
      tapi 'akibat'..lu kena laa tanggung semua bro..wokey bro..

      Delete