Monday 8 September 2014

MANUSIA DAN ALLAH : ADAKAH KITA TERBATAS??

JANGAN TITISKAN AIRMATA KERANA NASIB
TETAPI
TITISKAN AIRMATA KERANA KEINSAFAN

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kerahmatan jua dipohonkan agar semua pelayar blog ini diberikan cahaya hidayah olih Yang Maha Esa untuk terus mencari dan merungkai apa yang diselindungkan  Allah SWT dari   pengetahuan manusia..

Walaupun tedapat berbagai bagai pendapat serta berselisih pandangan dididalam beberapa isu yang diutarakan didalam blog, saya memohon agar jangan sekali kesatuan kita terhadap Allah SWT dicerai beraikan olih 'syaitan'.

Selagi nyawa dikandung badan selagi nafas masih lagi menghela udara , selagi kederat masih lagi bertenaga 'galilah' ilmu Allah SWT yang diterdapat didalam Al Quran.

Perbanyakkan mengingati Allah SWT sesungguhnya mengingati Allah SWT adalah tuntutan kepada setiap manusia yang sanggup  'bersujud merendah diri ' yang mengaku hamba dan sanggup menyampaikan kata-kata Allah SWT dengan keikhlasan tanpa 'mengharapakan' balasan maka itu adalah sebaik baik makhluk disisi Allah SWT.

Bukan ganjaran yang dicari, dan juga bukan balasan yang diharapkan tetapi 'keredaan' juga yang sepatutnya mengiringi setiap perlakuan dan juga perbuatan.

Bukannya menangis kerana kesedihan tetapi menangislah kerana disisihkan Allah SWT diatas perbuatan mungkar diri sendiri.

Sesungguhnya kealpaan telah  meliputi diri, ditipu olih nafsu dan haloba , telah  membuatkan setiap diri berada jauh  dari garisan sempadan.

Doa dipanjatkan disetiap sujud , memohonkan agar segala keperluan dipenuhi namun segalanya masih belum dikabulkan, kenapa ?? Adakah diri sebenar diri mengerti atau faham apa yang dipohon? Atau kurangkan kelayakkan yang membolehkan permohonan dimakbulkan?

Jawapannya semuanya terkandung  didalam diri yang memohonya.

Keghairahan diri yang tidak dibatasi ilmu Al Quran akan menjuruskan diri kelembah yang paling hina dimana tarafnya lebih buruk dari syaitan yang direjam.

Setiap diri diberikankan kesempatan olih Allah SWT  namun adakah kita pernah mengambil kesempatan atau sekadar sambil lalu.

Perlihatkanlah diri dihadapan cermin, tanyalah diri, apakah yang telah kita kecapi selama ini? Berbaloikah apa yang 'diusahakan'? Cukupkah ?


                                                       ikhlas dari :- Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment