Tuesday 17 March 2015

THE PROMISED LAND : PEMBELIAN JET LEBIH UTAMA BERBANDING PERBELANJAAN UNTUK MENBENTUK JATI DIRI ANAK BANGSA

ATAS NAMA YANG DI PERTUAN AGONG
SEMUA BOLIH BELI
WALAUPUN  EKONOMI  NEGARA TENGAH  SESAK 

                                    SEBAGAI SATU  PENGAJARAN KEPADA NAJIB DAN BN
                                    NEGERI PAKATAN RAKYAT WAJIB MENGHARAMKAN
                                    GST DIKENAKAN  ATAU DIKUTIP
                                    DINEGERI MEREKA SEPERTI SELANGOR, PULAU PINANG                                                       MAHUPUN KELANTAN
                                 

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kerajaan Najib ni, sememangnya 'bangang ' seperti yang Najib 'suka' ucapkan' . Benarlah 'persepsi' rakyat, bahawa, 'anak bangsawan' sememangnya 'tidak tahu erti kesusahan' orang ramai. Dah lah hutang 1MDB dah bertimbun-timbun 'mencanak kelangit' dan beliau (Najib) juga mengesahkan bahawa keadaan ekonomi sekarang ini tidak 'memberangsang' sehinggakan terpaksa 'menanguh' perlaksanaan PLKN unuk tahun 2015 demi untuk menjimat RM400 Juta, alih-alih,'tanpa ribut tanpa taufan' "Jet Baru" pula dibeli, tak ke gila meroyan 'bunyinya'.

Tidakkah  Najib mahupun Muhyiddin atau seluruh barisan Kabinet 'tak berotak' ni ,tidak tahu untuk membezakan yang mana satu keperluan dan yang mana satu tuntutan

Tidak bolih ke 'tangguh'  pembelian Jet tu.Kalau program PLKN untuk membentuk jatidiri anak bangsa yang dikira penting untuk masa depan bolih ditangguh, inikan pula 'Jet' tersebut. .Atau sekurang-kurangnya tunggulah 'ekonomi stabil' dulu.

Ini tidak, dimasa nilai mata wang kita tengah merudum, ketika harga minyak tengah merosot, tika harga sawit tengah jatuh dan bermacam-macam lagi ;kemerosotan' , dan ketika 'rakyat' bakal 'dicukai dengan GST', ditika itu jugaklah Najib ni nak menghabiskan 'kantung negara',

Najib kena ingat, kesabaran 'rakyat' yang tengah 'kesusahan' ini ada batasnya juga, jangan masam-macam, sebab, BN memerintah atas kapasiiti 47% saja dan BN kena hormat juga 'pengundi' majoriti ini.Jangan ingat 'wang negara' itu 'macam wang mak bapak dia', nak belanja sesuka hati.

Harga barang tengah naik ni...

Bekas Menteri Kewangan Malaysia juga mengesahkan bahwa ekonomi negara kita sedang tenat.


Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, hari ini mencadangkan supaya Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) ditangguhkan memandangkan ekonomi dan kewangan awam berada di tahap yang tenat.

Putrajaya tangguh PLKN, UNTUK jimat RM400 juta

Putrajaya hari ini mengumumkan penangguhan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) bagi sesi 2015 sebagai langkah penjimatan dalam menghadapi ketidaktentuan ekonomi disebabkan kejatuhan harga minyak dan nilai ringgit baru-baru ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semasa mengumumkan semakan Belanjawan 2015 berkata, langkah tersebut akan dapat menjimatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM400 juta.

Putrajaya sahkan pembelian Jet Baru 



KUALA LUMPUR, 16 Mac (Bernama) — Jabatan Perdana Menteri menjelaskan Isnin bahawa pesawat eksekutif Airbus Corporate Jetliner (ACJ320) dibeli untuk menggantikan Boeing Business Jet (BBJ) yang sudah berusia 16 tahun.

JPM dalam satu kenyataan di ibu negara menjelaskan kerajaan memperoleh pesawat ACJ320 itu melalui kontrak pembelian sewa beli untuk tempoh 15 tahun.

Pesawat BBJ itu akan dilupuskan bagi membiayai pembelian ACJ320.

P/S :

Dewan Undangan Negeri Selangor, Pulau Pinang serta Kelantan perlu meluluskan undang-undang  bahawa tiada GST tidak bolih dikenakan dinegeri yang mereka perintah.

                                                   Cahaya Al Majid

2 comments:

  1. Boleh tak saudara beri penerangan perbezaan sst dan gst....begitu byk penerangan dah dibuat dlm blog blog...kecuali blog pembangkang, yg merugikan tokey besar....

    Jgn kita salah tindakan....tiada gst...tapi ada sst, bahkan lebih mahal...dan cukai tersembunyi...

    Kenapa tak sentuh isu yg besar yg dibuat pembangkang...seolah kalau baca blog ni, pembangkang takde isu... Di penang dan selangor tindakan mereka tak merugikan rakyat ke terutama rakyat melayu....

    Tolong buat detail kaitan hutang negara..seperti anda selalu buat detail...hutang besar apa yg tercatat...hutang isi rumah atau yg lain...

    Jika hutang isi rumah....bayar rumah mahal, harga tinggi...tu tokey perumahan dan majoriti org cina beli yg mahal...hutang kat bank...tu kan termasuk dlm kiraan hutang negara...hutang kereta mewah...majoriti hutang tinggi dlm kategori isi rumah/persendirian dimonopoli org yg beli rumah/kereta berharga tinggi, buat bisnes loan bank jumlah besar, beli harta berharga tinggi...sape/bangsa mana yg monopoli?????

    Saya bukanlah pakar dlm bab hutang ni, tapi saya lebih suka kita terang secara detail, semoga kita tak salah tindakan....jgn kita melondehkan sesuatu yg akhirnya merugikan kita sendiri khasnya agama dan bangsa...yg paling merugikan kita tanpa sedar jika ia termasuk dlm kategori fitnah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete