Saturday 25 March 2017

THE PROMISED LAND: RUPANYA JANJI ATAS KERTAS JE.. DUIT BELUM TENTU MASUK

Bismillahirrahmanirrahim

TIDAK  YAKIN PADA NAJIB..

DAH SIAP BARU BAYAR
TAKUT DANA YANG DIBAYAR PERGI KE
TEMPAT LAIN

Najib telah mengesahkan bahawa King Salman dari Arab Saudi telah menandatangani perjanjian bahawa Aramco akan melabur dalam Projek milik Petronas yang dikenali sebagai RAPID Di Pengerang Johor.

DENGAN jumlah sebanyak USD 7BILLION atau lebih kurang RM31 billion yang dijanji kan untuk kepentingan tidak melebihi 50% pegangan oleh Aramco rupa rupanya hanya janji atas kertas saja .

Dana yang dijanjikan untuk pelaburan itu hanya akan dibuat pada pasa terakhirnya projek tersebut dan dikata kan kini projek itu telahpun 60% peratus siap.

Dan kemungkinan dana USD 7BILLION itu hanya akan hadir pada hujung tahun 2018 atau seawal 2019.

Nampaknya kebarangkalian perjanjian yang ditandatangani itu untuk tidak di aktifkan oleh Arab Saudi amat tinggi dan dilihat perjanjian ini berisiko untuk terbatal.

Seperti semua telah sedia maklum bahawa bangsa Arab ini selalunya tidak beramanah didalam akad atau perjanjian yang dibuat
Bukan hanya sekarang tetapi sememangnya itulah perangai mereka.

Janji atau cakap kosong tanpa "hantaran" atau cengkeram kepada pemilikan 50% saham dalam RAPID amatlah berisiko kepada PETRONAS.

Silap silap surat aku janji ini bakal terdampar kepada syarikat lain . Kemungkinan mereka menggunakan perjanjian sedia ada  untuk mencarinya dana bukanlah satu kemusykilan.

Walau apapun selagi dana USD7 Billion itu tidak masuk lagi keakaun PETRONAS maka kita anggaplah ,perjanjian itu sebagai " untung batu timbul untung sabut timbul". Kalau ada adalah kalau.tak da nasibla.

                 Cahaya Al Majid




No comments:

Post a Comment