Wednesday 4 July 2018

THE PROMISED LAND :CETUSAN MULA MEMBAKAR

Bismillahhirrahmannirrahim.

SAYA DAH KATA ' MAHATHIR' ADALAH 'PEMBUKA JALAN' DAN
NAJIB ADALAH 'ASBAB'.
KITA ADALAH  PERINTISNYA.

Pendakwaraya Malaysia yang baru, Tommy Thomas memecah tradisi perundangan baru buat negara. Kalau sebelum ini Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan memecahkan tradisi Kerajaan Pemerintah dengan menggunakan bahasa Mandrin sebagai 'medium' bahasa penyampaianya, kini Pendakwaraya yang baru dilantik juga melakukan perkara yang serupa dalam hal hal yang resmi pula.

Peergh...

Satu demi satu 'perubahan' sedang dan bakal berlaku diera kepimpinan jenama 'Malaysia Baru' ini. Samaada semua itu demi kebaikan atau sebaliknya..hanya 'waktu' menentukan.

Perlu dilihat adakah perkara ini berlaku dengan sendiri atau sememangnya 'takdir' yang 'mengajendakan' perkara ini bagi 'membakar hati orang Melayu' ? agar ' orang Melayu "buka mata dan hati" bagi "melihat 'pecaturan' ini ?.

Apa yang berlaku ini diibaratkan seperti  'air yang dijerang dalam 'mangkok tanahliat' ,sedang mendidih dan semakin lama semakin 'membuak-buak' keadaannya..

Walaupun perkara ini dlihat 'enteng' olih kelompok yang sedang  'mendukung' Kerajaan Baru , namun sedikit sebanyak 'hati dan naluri' bangsa Melayu yang melingkari Pakatan Harapan mahupun dalam PPBM mahupun PKR dan Amanah, amat pasti hati mereka juga sedang 'terguris'.

Nak kata macammana lagi, setiap anak dan keluarga yang lahir, membesar dan bersekolah dibumi Malaysia ini sepatutnya 'faham' akan kepenggunaan bahawa Bahasa Malaysia dan bahasa Melayu sebagai 'medium pertuturan' .  Namun kerana sikap majoriti rakyat selain orang Melayu,'tidak menghormati Melayu" maka kelompok ini dilihat gagal atau tidak mahu menggunakan 'bahasa Melayu' dan Bahasa Malaysia yang betul dalam 'bahasa perhubungan' mereka.

Sebenarnya masyarakat bukan Melayu bukannya  fasih menggunakan bahasa Melayu tetapi sebaliknya 'bahasa Melayu lintang pukang' dengan sebutan yang   'tidak menepati bunyi atau nahunya' ,digunakan namun rasa bersalah atau malu tidak pernah 'terpapar' dimuka mereka.

Sebenarnya kelompok ini masih dan tetap memandang rendah dan remeh diatas kepenggunaan  'bahasa Melayu' dan Bahasa Malaysia sebagai bahasa resmi.
Walauapapun semuanya kini sudah terlambat untuk diperbetulkan.

Prasa seterusnya pasti meletus lagi, hanya perlu tunggu dan lihat..ini baru sikit !!!!

Cahaya Al Majid.










1 comment: