Tuesday 25 September 2018

THE PROMISED LAND : BENAR TETAP BENAR KALAU SALAH...BALUN..

Bismillahhirrahmannirrahim.

INI YANG JADI...DISANA DAN DISINI..

Kepada Dr Mahathir, cukup cukuplah....
Jangan dirosakkan lagi 
Tak usahlah lagi  membuka aib negara dibumi asing.
Jangan diperjudikan masadepan ekonomi  Malaysia. 
Matawang negara sedang merudum
Pasaran saham senak.
Carilah jalan penyelesaian bukan menambah garam pada luka.

Kemenangan dulupun SEBAB rakyat sakit hati dengan Najib dan Rosmah serta gerombolannya.
Kini bila kuasa sudah ditangan..jangan mengomel lagi!!!
Jalankan amanah.

KENAPA MAHATHIR MASIH LAGI NAK MEMBISING!!!!

Tun Dr. Mahathir Mohamad, hutang negara yang hampir mencecah RM1 trilion ringgit itu perlu segera dilangsaikan atau rakyat akan berdepan kesukaran.

Sekiranya ia gagal dilunaskan, negara berkemungkinan diisytihar muflis

                                     hutang mkini.png

Figure RM1 trillion, Lim Guan Eng  menambahkan hutang kerajaan dengan hutang-hutang lain seperti jaminan hutang dan pajakan. 
Tiada negara lain di dunia yang menggunakan kaedah sedemikian kecuali Malaysia di bawah kerajaan baru.

Pertamanya, hutang kerajaan persekutuan adalah RM686.8 billion iaitu 50.8 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Lim Guan Eng.

hutang.JPG


 Hutang negara paling tinggi berbanding KDNK adalah pada tahun 1986 iaitu mencecah 103.4% dibawah pimpinan perdana menteri ke 4, Tun Dr Mahathir. 

Lihat apa pula yang dikomen diblog : Kluangman

Tun @chedetofficial Temberang Hutang RM1 Trillion Di Luar Negara

Semasa berucap di negara yang mempunyai jumlah hutang kedua tertinggi di dunia iaitu United Kingdom, Tun Dr Mahathir mendakwa hutang kerajaan Malaysia berjumlah RM1 trilion perlu dibayar segera atau Malaysia akan diisytiharkan muflis. Peratus nisbah hutang / KDNK negara adalah 50.8%.

Untuk pengetahuan Tun Dr Mahathir, beliau sedang berada di negara yang bakal disytiharkan muflis, United Kingdom yang mempunyai jumlah hutang sebanyak RM34.8 trilion dengan peratus nisbah hutang/KDNK 87%.

Hari ini Tun Dr Mahathir dijangka berada di negara yang bakal muflis yang mempunyai hutang tertinggi di dunia iaitu Amerika Syarikat dengan jumlah hutang sebanyak RM87 trilion. Peratus nisbah hutang/KDNK Amerika Syarikat adalah 107.8%.

Bukan semua rakyat buta dan bodoh seperti penyokong Tun Dr Mahathir dan Lim Guan Eng. 97.7% hutang negara adalah dalam nilaian Ringgit Malaysia. Manakala lebih 60% pemilik hutang adalah dari institusi kerajaan seperti GLIC dan GLC seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji, Permodalan Nasional Berhad, Maybank dan sebagainya.

Hutang pula adalah bentuk sukuk dan bon, manakala bon / sukuk yang matang pula, ada yang bayaran faedahnya mencecah 30 tahun. Jadi bagaimana hendak bayar segera seperti dakwaan Tun Dr Mahathir macam mana?

Kita berharap agar Tun Dr Mahathir tidak lagi mengeluarkan kenyataan mengenai hutang negara agar rakyat Malaysia tidak ditertawakan dunia kerana mempunyai seorang Perdana Menteri yang sudah nyanyuk dan muflis idea untuk mengencing Rakyat.
Reply

                           TAK CUKUP DENGAN ITU KINI: TERKINI
                                25 SEPTEMBER-UTUSAN MALAYSIA

                                          SURAT rasmi Ahli Majlis MBIP menggunakan Bahasa Cina dalam surat rasmi urusan PBT ya ng tular di med


“Bila masa dalam negeri Johor surat rasmi ditulis dalam dua bahasa,” titah Baginda kepada Royal Press Office (RPO) di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru hari ini.
Baginda bertitah demikian bagi mengulas tindakan seorang Ahli Majlis MBIP menggunakan Bahasa Cina dalam surat rasmi urusan PBT bagi memaklumkan mengenai sebuah majlis dialog

Cahaya Al Majid.

No comments:

Post a Comment