Wednesday 22 April 2020

THE PROMISED LAND: MENYARING UNTUK MENCARI WARGANEGARA 'INSTANT".

Bismillahhirrahmannirrahim.

WARGA CHINA YANG WAJIB
KITA CURIGAI
MEREKA MULA MEMBELI 'STATUS KERAKYATAN"

Nampaknya isu lambakan rakyat negara asing dinegara ini sudah sampai ketahap membimbangkan. Bukan saja terhadap keselamatan rakyat negara  malahan ancaman terhadap keselamatan negara juga.

Semua jenis bangsa dan warna kulit dari negara asing sudah membanjiri negara ini.

Kalau dahulu kita hanya menghadapi lambakan rakyat dari Indonesia yang datang.untuk.berkerja disini terutama disektor pembinaan tetapi.kini tidak lagi. Kini mereka sudah merebak kesektor lain pula.

Walaupun ras rupa rakyat Indonesia amat bersamaan dengan orang Melayu, namun, untuk membezakan identiti mereka amat mudah untuk dikenal pasti.

Apa yang membimbangkan sekarang, terdapat kes dimana "warga China" telah memiliki kad pengenalan sah Malaysia. Kes penjualan Kad Pengenalan dan Surat Lahir seperti yang berlaku di Pulau Pinang amat membimbangkan.

Apa yang diketahui dan didedahkahkan warga China ini sanggup membayar harga yang amat tinggi untuk memiliki identiti sebagai seorang rakyat Malaysia.
Apabila identiti sah telah mereka miliki,maka, Hak mengundi serta beberapa kelebihan sebagai seorang warganegara juga mereka dinikmati.

Kini beribu ribu warga China datang kesini,apa.sebenarnya "ajenda mereka"?

Adakah mereka semata mata datang untuk melancong?

Kes warga China yang datang dan masuk kenegara ini serta tidak keluar semakin meningkat dan banyak dilapurkan dimedia media perdana mahupun dimedia sosial.

Apakah kekangan Kerajaan dalam penguatkuasaan undang undang ini??

Rasanya sudah sampai masanya, untuk rakyat negara ini terutama orang Melayu untuk merasa kecurigaan terhadap kehadiran warga China dinegara ini.

Sudah sampai masanya untuk rakyat atau orang Melayu untuk menahan sendiri "warga Cina" yang diragui status kesahan mereka.
Rakyat atau orang Melayu kena periksa sendiri mereka mereka ini dan sekiranya mencurigakan status mereka,maka, serahkan mereka kepada Jabatan Imigresen dan buat lapuran kepada Polis.

Rakyat kena lebih bertanggungjawap dan bekerjasama dengan Jabatan Imigresen mahupun Polis  didalam isu ini.

Kini rakyat perlu menjadi benteng terakhir agar "status rakyat Malaysia" tidak dijual olih pihak berkepentingan .

Kita wajib menjadi seperti warga Indonesia yang sentiasa bercuriga dengan kehadiran orang lain atau orang asing dikampong atau didaerah mereka.

Pendatang atau pemestautin dinegara ini sewajipnya tidak diberikan Hak untuk mengundi mahupun Hak Hak keistemewaan seperti  hak anak tempatan apabila "status warga negara" diberikan.

Reset semula kelonggaran .

Kerajaan Muhyiddin perlu menukar semua kad Pengenalan rakyat bagi menyaring pemilik Kad Pengenalan Palsu serta mencari "warganegara' yang memiliki status warganegara' melalui "pembelian" atau "penipuan".

Cahaya Al Majid.



No comments:

Post a Comment