Sunday 28 April 2013

PUTERAMARIAM BERBICARA :ORANG ISLAM HANYA ADA 1 PILIHAN

ULITAN CAHAYA INI . FIKIRKAN!! DISINI SIANG DISANA MALAM. APA PERJALANAN KAMU??

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
Salamun Alaykum

Kehangatan suhu pilihanraya mencapai tahap 'mengeleggak' ketika ini. Setiap tindak tanduk 'provokasi' akan meninggalkan kesan buruk, samada, kepada pemerintah bagitu juga kepada pembangkang. Setiap sentimen yang 'didendangkan' semestinya mempunyai implikasi yang besar kepada masyarakat. Setiap inci 'tubuh badan' rakyat akan terpalit dengan 'mainan' minda ini dimana pengakhiran keputusannya akan berpihak kepada 'individu' yang dipilih dan sebagai rakyat pasti akan 'terpinggir' apabila 'watak' yang menang diberikan 'jawatan'.

Berlandaskan 'ketidak puasan' hati individu-individu atau pun puak-puak tertentu didalam 'meniliti' pencapaian seseorang melalui 'parti' yang mereka dukong telah membuatkan seluruh rakyat 'terpanggang' oleh kepanasan yang disuakan kepada masyarakat umum. Perlu diingat bukan semua anggota masyarakat 'terikat' dengan parti-parti cuma segelintir saja yang amat 'teruja' atau 'taksub' dengan 'kepartian' ini, namun semua itu tidak dihiraukan oleh 'ketua-ketua' atau 'sipencacai' nya.

Kegusaran minda serta kecelaruan hati, berkocak hebat setiap kali, berita atau perkembangan yang tidak elok dipaparkan dimedia-media 'terkini'. Berbagai 'andaian' serta 'telahan' samaada berunsur 'rekaan' atau 'kebenaran' tidak lagi berjaya menampung 'kegelocakan' ini. Setiap inci tanah, disirami madu dan racun oleh 'pereka-pereka' seni kreatif ini didalam 'menyampaikan maksud-maksud tertentu untuk tujuan 'memiliki' jiwa seseorang agar berserta atau 'menyerta' dengan 'perjuangan yang dicipta. Namun didalam 'kegusaran' fikiran, ada juga jiwa manusia tergadai dan bergoncang 'nada syahdu' yang gagal diimbangi oleh akal fikiran . Ada yang terpedaya dan ramai juga yang kecewa, tetapi semua itu adalah permainan atau susun atur yang telah dirancangkan.

Kecekalan atau kesepakatan hati nampaknya tidak dapat menepis 'kecurangan melampau; yang dipaparkan dimata masyarakat. Hati disakiti, jiwa diracun, minda dipasung namun 'kegelinciran' diri didalam menilai hati budi, kebaikan serta jasa baik tidak lagi menjadi 'sempadanan' malah kejujuran yang diserlahkan nampaknya banyak yang memakan diri. Begitulah sifatnya manusia yang berlumba-lumba didalam ' alam Allah' yang serba fantasi ini buat minda yang 'terangsang' namun kegagalan merangsang kesuatu sudut 'melihat diri' maka 'terjebak' lah didalam 'permainan' yang tidak diratakan permukaannya.

Namun didalam kejituan kepercayaan yang diwarnai olih hati bersuluhkan 'Al Quran' yang dipandu arahkan oleh Muhammad ,sesungguhnya kebaikan juga yang diidamkan. Kecernaan hati, keceriaan jiwa ketulusan pandangan hanya akan 'terpancar' di kedinginan malam yang tidak bertepi yang disaluti dan diulit 'pembohongan diri'.Kemana arah, dimana mengarah hanya 'Illahi' yang menentukan 'takdir'nya.

Sesungguhnya manusia dibekalkan fikiran dan sekeping hati untuk menilai, maka, tentukanlah kemana dan dimana 'pengakhiran' yang menjanjikan 'kenikmatan' yang dinama ' rasa".
Rasa apakah yang menjanjikan 'kenikmatan' dan rasa apa yang menjanjikan 'kebahagiaan' diri sebenar diri'.
                                              'HAYATI SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN'

                                                     Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment