iklan

iklan

Sunday, 12 May 2013

TUNTUTAN ALLAH DALAM AL QURAN TERHADAP NABI MUHAMMAD SERTA YANG MENGIKUT BAGINDA

 ALLAH MEMERINTAHKAN MUHAMMAD S.A.W MENGIKUT AL QURAN  TETAPI  BAGAIMANA DENGAN UMATNYA? BERPEGANG TEGUHLAH KEPADA AL QURAN, SESUNGGUYNYA ENGKAU BERADA DIJALAN YANG LURUS.
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

SalamunAlaykum


Firman ALLAH swt maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi ALLAH maka ikutlah daku, nescaya ALLAH mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), ALLAH Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani .” [Ali Imran:31]

Firman Allah :-
"Dan janganlah kamu mengikut sesuatu yang kamu tidak ketahui kerana Sesungguhnya pendengaran kamu, penglihatan kamu dan hati kamu semuanya akan ditanya dan dipersoalkan." (Surah Al-Isra : 36). 

" Dan ikutlah apa yang diturunkan oleh tuhan kamu (Allah) dan janganlah kamu mengikuti pemimpin  selain dari-Nya kerana sedikitlah manfaat yang kamu perolehi.." (Surah Al-A'raf : 3). 

" Dan ikutlah apa yang diturunkan oleh tuhan kamu (Allah)"(Surah Al-A'raf:3) 

" Sungguh sangkaan mereka langsung tidak membawa manfaat pada mereka (dalam membawa mereka) kepada kebenaran sedikitpun" (Surah Yunus : 36). 

"Dan ikutlah apa yang terbaik yang telah diturunkan oleh tuhan kamu." (Surah Az-Zumar :55). 

Dan apabila engkau (wahai Muhammad) tidak membawa kepada mereka sesuatu ayat Al-Quran (sebagaimana yang mereka kehendaki), berkatalah mereka (secara mengejek): "Mengapa engkau tidak bersusah payah membuat sendiri akan ayat itu?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku hanya menurut apa yang diwahyukan kepadaku dari Tuhanku. Al-Quran ini ialah panduan-panduan - yang membuka hati - dari Tuhan kamu, dan petunjuk serta menjadi rahmat bagi orang-orang yang beriman".
(Al-A'raaf 7:203)

Dan baca serta turutlah apa yang diwahyukan kepadamu dari kitab Tuhanmu; tiada sesiapa yang dapat mengubah kalimah-kalimahNya; dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat tempat perlindungan selain daripadaNya.
(Al-Kahfi 18:27)

Dengan yang demikian, berpegang teguhlah engkau kepada Al-Quran yang telah diwahyukan kepadamu; 
kerana sesungguhnya engkau berada di atas jalan yang lurus.
(Az-Zukhruf 43:43)

                                                Ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment