Sunday 29 September 2013

DEIII.. THAMBI!!! LEBIH BAIK 'SIMPAN DALAM' DARIPADA MATI!!! 'AMMA' , 'APPA' TIDAK NANGIS!!!!

KALAU KES MELIBATKAN KEMATIAN PENJENAYAH KAUM INDIA
MUKA DIA YANG AKAN TAMPIL.  BUAT  SEMAK JE!!

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Kenapa kecoh  sangat Naib Presiden PKR  ni,  ibarat 'bertelur sebiji riuh sekampung'  Apa yang tidak puas hati sangat ? . Apa yang diperuntukan didalam 'kanun' semata-mata bertujuan melindungi kententeram awam atau rakyat dari dijadikan mangsa olih penjenayah  yang cuba disanggah olih N Surendran ini. Kenapa takut sangat dengan akta yang digubal. Adakah akta yang dikena terhadap 'bakal penjenayah' atau 'bekas penjenayah' yang berkira-kira untuk mengulangi perbuatan mereka diberikan 'kelonggaran'?

Kenapa takut sangat atau mencurigai kebaikan yang cuba  dilakukan olih Kerajaan yang bertujuan semata-mata untuk melindungi rakyat dari 'perlakuan penjenayah'? Atau adakah beliau takut bahawa 'sekiranya penjenayah ini ditangkap atau disumbatkan didalam tahanan tanpa melalui proses 'mahkamah' akan mengurangkan pendapatannya?

Atau  adakah beliau cuba  untuk menjadi 'hero' atau 'pembela' kepada penjenayah yang sememangnya beliau kenali 'kelompoknya"?

Kami amat bersetuju dengan tindakan Zahid Hamidi yang 'mengutarakan' akta baru ini. Semoga dengan akta ini , setidak-tidaknya dapat membendung penularan kegiatan "ganster'  serta dapat mengurangkan 'keberanian' penjenayah ini untuk melakukan 'penjenayahan" terhadap orang ramai.
Sekurang-kurangnya dengan penangkapan tanpa bicara ini bolih 'mengurangkan' risiko orang ramai dari ancaman 'kekejaman' 'ganster".

Kalau dulu Polis terikat tangan untuk bertindak, dan kesempatan itu digunakan olih 'penjenayah' untuk bebas melakukan kezaliman yang terlampau, tetapi kini keadaan akan menjadi lebih terkawal setidak-tidaknya N Surentdren tidak akan memekak lagi kerana akan berkurangan 'ganster India' dari mati ditembak olih Polis. 

Dengan akta yang diperkenalkan ini akan 'memanjang' lagi nyawa 'penjenayah' dari ditembak anggota keselamatan dan membolihkan keluarga mereka tidur lena dirumah tanpa ragu-ragu.Mana lebih baik,  ditangkap dan dipenjarakan atau mati ditabur peluru  pistol atau M16 Polis? Lu fikir la sendiri....

                                                         Deiii....thambi..!!! 
Kalau itu akta 'tangkap dan simpan' kita benarkan..sudah tentu semua kawan kawan aneii  yang mati  tu  semuanya  masih hidup lagi  . Mungkin dia punya  'amma' " appa' dan 'maplea' tarak nangis sampai ini hari..tapi..lu punya orang tak mahu..cakap itu  ISA dan EO zalim..sekarang siapa padan muka? Menyesal .....hari-hari nangis..         
                    

                                                  ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

                                  ZAHID PEDULIKAN LANGAU LANGAU TU

PKR dakwa Zahid tipu mengenai pindaan PCA

PKR mendakwa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berbohong mengenai pindaan Akta Pencegahan Jenayah (PCA) baru-baru ini kerana akta itu sebenarnya mempunyai persamaan dengan akta kejam lain yang dimansuhkan sebelum ini.

Naib Presiden PKR, N Surendran, berkata kenyataan Ahmad Zahid bahawa akta yang dipinda itu "tidak mempunyai tahanan tanpa bicara" tidak benar sebaliknya rang undang-undang yang dikemukakan secara jelas memberi isyarat pindaan tersebut bertujuan mengembalikan penahanan tanpa bicara seperti Akta Ordinan Darurat 1969 (EO) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA).

"Kenyataan Zahid sama sekali pembohongan yang jelas bertentangan dengan penjelasan dalam pindaan rang itu sendiri.

"Adakah Menteri Dalam Negeri tidak membaca rang itu? Atau dia cuba sekali lagi menipu kepada orang ramai?" kata Ahli Parlimen Padang Serai itu dalam satu kenyataan hari ini.

Surendran berkata, kenyataan Zahid mengenai tahanan boleh menyemak penahanan adalah perkara tidak munasabah.

"Klausa 15A secara jelas mengenepikan semakan kehakiman selain keperluan prosedur.

"Ini bermakna tiada tahanan yang boleh mencabar asas penahanan tersebut, sama seperti EO dan ISA," kata peguam hak asasi manusia itu lagi.

Katanya, pindaan itu tidak praktikal dan masih berat sebelah kerana pelantikan masih lagi di bawah kuasa oleh menteri dan bukannya Lembaga.

"Ahli Lembaga dilantik oleh Agong atas nasihat menteri. Ini tidak praktikal sama sekali.

"Ini bermakna ahli-ahli Lembaga Pengarah memegang jawatan mereka atas keizinan menteri," katanya.

Surendran mengulangi kebimbangan kebebasan rakyat Malaysia akan diperjudikan sekiranya rang ini diluluskan menjadi undang-undang.

( Woi ..Thambi..apa guna kebebasan seperti yang kau cakap kalau rakyat hidup dalam ketakutan. Sebab dah terlampau bebas lah membuatkan 'penjenayah' semakin 'besar kepala  dan kejam" ,macam negara tak ada undang-undang. Dah mati kena tembak, kau salah Polis pula, "kenapa tak beri nyawa kepada penjenayah" . Kalau dah dasar bangsa cakap berbelit-belit, apapun isu... mesti nak kau belit juga kerana . kau ...masyuuk!!!!

 Diluar parlimen, aktivis berdemonstrasi bantah pindaan "drakonian: PCA Pagi tadi.         


Di luar Parlimen, aktivis berdemonstrasi bantah pindaan “drakonian” PCA (pagi tadi) 
Inilah gambaran anak bangsa yang tidak peka dengan keselamatan orang ramai. Disebabkan 'otak' dah diracun dan ditiup 'kebusukan' fikiran, maka, kebaikan yang ingin dilakukan 'keburukan juga yang dinampak. Mereka ini hanya akan 'insaf' apabila kaum keluarga atau sanak saudara mereka 'mati' atau 'tertimpa' malapetaka akibat dari perbuatan 'penjenayahan".
Kenapalah 'kehidupan Penjenayah' juga yang ingin kau pertahankan!!!
                  Outside Parliament, activist groups protest ‘draconian’ PCA changes

                Sedih apabila melihat anak-anak muda cuba memperjuangkan 'hak penjenayah'

                 Di luar Parlimen, aktivis berdemonstrasi bantah pindaan “drakonian” PCA 

Bacaan pertama pindaaan PCA dibacakan Zahid minggu lalu bertujuan mengukuhkan kedudukan untuk menahan penjenayah tanpa bicara sehingga dua tahun.

Pindaan berkenaan akan menyamai ISA yang tidak memasukkan semakan kehakiman, kecuali melibatkan langkah prosedur.

PCA ketika ini hanya membenarkan tahanan selama 72 hari terhadap individu yang ditahan di bawah akta berkenaan.

Akta itu juga mengkehendaki tahanan dibawa ke mahkamah sebelum ditahan selama 72 hari.

Ia digunakan secara efektif sebelum ISA dikuatkuasakan dan melalui pindaan itu, Putrajaya ingin menggunakan akta berkenaan sekali lagi.

PCA bagaimanapun tidak meliputi kawasan Sabah dan Sarawak kerana ia dikuatkuasakan pada 1959 sebelum negeri Borneo menyertai Malaysia, dan pindaan berkenaan akan memasukkan peruntukan melibatkan dua negeri itu.  – 29 September, 2013.

No comments:

Post a Comment