Thursday 29 May 2014

THE PROMISED LAND : JAKIM SEMAKIN MENYONGSANG ATAU MAJLIS FATWA SEMAKIN LIBRAL

KALAU KLHINZIR ITU HARAM
MACAMMANA BOLIH JADI HALAL
ATAU
MAJLIS MAHU MEMFATWAKAN BAHAWA\
BABI ATAU KHINZIR ITU HALAL
INI SYIAH KE SUNNI
                                ATAS NAMA DUIT ATAU ATAS NAMA KEPENTINGAN

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Keputusan Pengerusi Fatwa didalam 'kes' coklat 'berprofil babi' yang difatwakan 'halal' dilihat sebagai satu lagi penghinaan kepada umat Islam. Ketetapan  yang diambil  Majlis Fatwa bakal  'menggalakkan' lagi 'pengusaha bukan Islam' untuk 'merubah langskap halal' dalam makanan yang dilabelkan sebagai 'HALAL'.

Tanpa kata-kata yang 'mencemuh' mahupun ' mengancam' syarikat yang 'bertanggungn jawap',  olih Majlis Fatwa berhubung 'makanan yang tercemar dengan profil  babi ' dalam makanan ,umat Islam, umat Islam melihat bahwa Badan Tertinggi yang 'bertanggung jawap' tentang FATWA' JUGA dilihat sebagai 'libral' atau cubaan 'menggadaikan'kesucian agama Islam.

Dengan ungkapan " Islam itu mudah dan tidak menyusahkan" dilihat seolah-olah perkara 'halal atau haram' dalam makanan tidak lagi satu keutamaan. . Kalau beginilah 'pegangan' Majlis Fatwa, maka, sedikit masa lagi percampuran daging binatang yang tidak disembelih  adalah 'halal' sekiranya bercampur dengan yang sembelih dan mungkin juga nanti  'daging khinzir' akan dihalalkan sekiranya bercampur dengan daging sembelihan umat Islam.

Olih itu tiada gunanya lagi JAKIM  melakukan  pemantauan mahupun menguat kuasakaan 'undang-undang' 'penghalalan' terhadap barangan makanan kalau sekiranya 'profil sahih babi' dalam makanan pun sudah dihalalkan.

Sifat ambil mudah yang diutarakan olih Majlis Fatwa ini amat dikesali dan mungkin selepas ini 'status' halal bukan lagi satuy keutamaan dalam pengeluaran produk makanan dan mungkin juga 'halal hub' yang diagungkan serta dijadikan kemestian kepada semua pengeluar makanan bolih lah di'peti sejuk'kan peranannya.

Sekiranya didalam perkara ini Majlis Fatwa mahupun JAKIM  gagal mendidik orang Islam tentang keutamaan sesuatu produk yang berstatus 'Halal' tidak dipertahankan , maka, 'bergumbiralah' musuh Islam kerana berjaya 'membabikan' orang Islam dengan 'makanan' yang 'berprofil babi' untuk dimakan olih umat Islam atas dasar 'halal dimakan' dan disahkan olih JAKIM  mahupun Majlis Fatwa.

Kalau beginilah 'mudah'nya amalan Islam mengikut 'fahaman' JAKIM  mahupun Pengerusi Majlis Fatwa didalam 'menegakkan' kesucian Islam, isnhaallah..JAKIM dan Majlis Fatwa bakal diketepikan pandangan olih umat Islam dinegara ini.

Olih itu kami memohon agar Pengerusi Majlis Fatwa mahupun Jakim dibubarkan kerana tidak dapat memastikan 'halal' adalah 'halal' dan haram adalah haram dan bukan YANG HARAM ITU HALAL.

                                                    ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

RAKYAT MAHU SEDEKAHKAN COKLAT YANG BERPROFIL
BABI TU KEPADA TAN SRI UNTUK DI
MAKAN SEISI KELUARGA
SANGGUP KE???
                                             

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Profesor Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata ia termasuk dalam kategori keadaan 'Umum al-Balwa', iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak.

“Dalam kes produk siap diproses dan telah dipasarkan kepada pengguna yang pada asasnya telah dihasilkan melalui pemprosesan serta menggunakan bahan-bahan yang suci dan halal, dan juga telah disahkan sebagai HALAL tetapi kemudian didapati telah berlaku kontaminasi DNA babi pada sebahagian produk (kelompok tertentu sahaja), maka dalam keadaan ini, Muzakarah telah memutuskan bahawa ia adalah dikategorikan sebagai 'Umum al-Balwa'.

"Hukum produk tersebut adalah merujuk kepada hukum asal iaitu halal dimakan kerana pencemaran atau kontaminasi yang berlaku adalah di luar kawalan dan amat sukar dielakkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kementerian Kesihatan sebelum ini mengesan dua sampel coklat Cadbury iaitu Coklat Susu dengan Kacang Hazel dan Coklat Susu dengan Buah Badam mengandungi DNA babi atau porsin.

DNA babi dikesan dalam sampel coklat susu dengan kacang Hazel bernombor kelompok NO200813M01H I2 bertarikh luput 13 Nov 2014 dan coklat susu dengan buah badam dengan nombor kelompok 221013N01R I1 bertarikh luput 15 Jan 2015.

Abdul Shukor berkata umat Islam yang termakan coklat itu juga tidak perlu ragu-ragu atau terlalu gusar terhadap kesucian tubuh badan mereka dan tidak perlu menyamak perut, mulut atau menukar darah.

"Islam bukanlah agama yang terlalu ketat (rigid) dan menyusahkan umatnya, lebih-lebih lagi dalam keadaan atau perbuatan yang di luar pengetahuan dan kawalan," katanya.

Beliau berkata pendekatan hukum yang dibuat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu adalah selaras dengan ajaran Islam yang bersifat rahmah dan tidak memberatkan umatnya dalam kedaan yang mereka tidak ketahui atau tidak sedari sehingga menyukarkan kehidupan seperti pencemaran DNA babi dalam produk makanan seumpama ini.

Bagaimanapun, katanya, pihak berautoriti perlu mengambil tindakan sewajarnya sebagai peringatan terhadap pihak terbabit jika didapati perkara itu dilakukan secara sengaja dan lalai terhadap tanggungjawabnya terhadap pengguna.

Beliau turut menasihati umat Islam agar bertenang dan tidak bersikap terlalu emosional dalam memperkatakan isu itu dan mengelak daripada melakukan perkara yang dilarang Islam.

"Sewajarnya kita memberi kepercayaan kepada pihak autoriti yang telah diamanahkan untuk melaksanakan tugas dalam pengesahan halal haram sesuatu produk kerana pelbagai proses telah ditetapkan bagi memenuhi standard halal yang selaras dengan hukum syarak dan telahpun diiktiraf di peringkat dunia," katanya.

Abdul Shukor berkata hasil kajian mendapati pencemaran atau kontaminasi produk dengan DNA bahan yang diharamkan seperti babi boleh dikawal dari peringkat awal penyediaan bahan mentah lagi, dan jika sesuatu produk itu didapati mengandungi DNA babi semasa proses akhir penghasilannya dan sebelum dipasarkan, maka ia tidak boleh dikategori sebagai halal.

Majlis Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sebelum ini melantik pasukan penyelidik dari Universiti Putra Malaysia (UPM) untuk menjalankan kajian saintifik selama setahun berhubung isu pencemaran DNA babi dalam pelbagai produk makanan siap diproses dan disahkan halal supaya hukum yang tepat dapat diputuskan, katanya.

Beliau berkata hasil kajian juga mendapati DNA babi boleh menyerap masuk ke dalam produk makanan sama ada ia disengajakan atau tidak, dan kontaminasi DNA babi yang berlaku boleh diukur dan diketahui jika berlaku melalui sentuhan secara fizikal.

Kontaminasi juga mungkin berlaku melalui edaran udara apabila daging babi dan bahan lain disimpan di tempat yang sama dan kedua-duanya dalam keadaan tidak bertutup, walaupun tiada persentuhan fizikal berlaku, katanya.

"Kontaminasi DNA babi tidak akan berlaku sekiranya daging babi dan bahan halal lain disimpan di dalam bekas yang bertutup kemas dan tiada sentuhan secara fizikal," katanya.

Abdul Shukor juga berkata keputusan muzakarah itu tidak bermakna sesuatu produk yang didakwa dicemari DNA bahan haram boleh dibiarkan begitu sahaja.

"Adalah lebih baik tindakan menggantung sementara diambil dan siasatan terperinci dilaksanakan bagi mengenal pasti kesahihan dakwaan dan untuk mengetahui bagaimana pencemaran tersebut boleh berlaku, sama ada disengajakan atau sebaliknya," katanya ~ Astroawani

                                    BELUM KETEMU LAGI SEBARANG AYAT DIDALAM
                                    AL QURAN YANG MENGHALALKAN APA YANG
                                    TELAH  DIHARAMKAN.
                                    TAK TAHULAH KALAU ADA LAGI AYAT  SAMBUNGAN
                                    DALAM  AL QURAN SEPERTI YANG DIDAKWA SYIAH
                                    ATAU PUN KITAB MILIK JAKIM MAHUPUN MAJLIS FATWA
                       

8 comments:

  1. macamana pulak babi boleh berada ditempat pemprosen produk halal? apa pulak babi buat kat situ tanpa tujuan tertentu? ada kah perbuatan itu disengaja atau tidak disengajakan atau disengaja tapi mengatakan tidak disengajakan? sekali pikir, baik JAKIM maupun Majlis Fatwa merupakan maknusia yang punya perasaan sama juga saperti kita. pada kita pula, kalau diyakini ianya haram, tetap juga haram. usah nak pi dengak cakap depa.

    ingatlah iblis dan syaitan yang berada dikalangan kamu.

    ReplyDelete
  2. Firman Allah:- (secara ringkasnya )
    1. Taatlah Kamu kepada Allah, Rasul dan Ulul 'Amri.

    2. Diharamkan kamu memakan Babi

    3. Diharamkan kamu meminum Araka - walau apapon panggilan yang kamu kenakan kepadanya

    4. Wahai orang Beriman, Janganlah kamu MENGHALALKAN apa yang DIHARAMKAN ke atas kamu dan janganlah kamu pula MENGHARAMKAN apa yang diHALALkan ke atas kamu.

    Wahai Orang Beriman, Bukankah Kamu diberikan Akal dan Fikiran, Kemampuan lain yang Mengatasi segala kejadian di antara Mahkluk2 Allah di atas Muka Bumi, Bukankah Kamu dijadikan dengan Sebaik-baik kejadian melebihi para Malaikat, Iblis dan Setan dan segala Makhluk yang Pengetahuan Ghaib hanya ada di sisi Allah AzzaWajalla?

    Apakah kamu semua akan menyatakan Kamu Memakan Babi kerana Majlis Fatwa mengatakan ianya Halal untuk Dimakan?

    Apakah kamu akan memberikan Pengsaksian sedemikian cetek Ilmu sedangkan Kamu dijadikan sebaik2 kejadian?

    Apakah yang menghalang kamu dari mempelajari dengan Ikhlas (muklisiiin) tentang Al-Quran yang diturunkan kepada kamu di dalam Bahasa Arab yang mudah bagi kamu untuk memahaminya? Dinyatakan sebanyak 5 KALI secara berulang2, mudah bagi kamu untuk memahaminya?

    Sepanjang kehidupan kamu di atas mukabumi Allah ini, berapa Banyak MASAkah yang kamu gunakan untuk mempelajari ILMU Al-Quran yang diturun Allah kepada kamu melalui Utusannya Nabi Muhammad (Allah dan Para Malaikat Berselawat keatasnya dan sekelian Para Nabi)..

    Sesungguhnya Manusia itu selalu mempunyai dolak dalih dan ingatlah Bila semua anggota badan menyatakan pengsaksian ke atas tingkahlaku kamu, maka amat malu, aib, hina dina lah Kamu Di Mahkamah allah, yang pasti kamu akan diadili walapon seberat zarah?

    Janganlah KAMU, meletakkan kesalahan dan pengandaian hukum Allah kepada sesuatu benda lain, Haram adalah Haram, Halal adalah Halal.

    Tidak ada BERLAKU proses SAMAK MENYAMAK, tiada arahan, suruhan maupon larangan tentang hukum Samak mengenai Babi... sama seperti Anjing, sedangkan Anjing adalah penjaga Ashabul Kahfi, diperintahkan Allah untuk menjaga sebilangan makhluknya..

    Tapi Kita menganggap Anjing Sama Hukumnya dengan Babi???

    Amat Jahillah Orang2 yang meninggalkan Al-Quran dan sesungguhnya mereka tersesat di dalam kesesatan yang nyata, namum mereka tidak menyedarinya..

    Sekian Dahulu, sambung di lain masa...

    ReplyDelete
  3. aku tgk geng2 shiah hat kata quran dah rosak pon dah byk keluaq, geng2 wahabi hat xpecaya nabi naik kelangit pon dah byk tunjuk muka
    hat wahabi pon dah ramai dlm kerajaan
    rosak2

    ReplyDelete
  4. kalo lepas ni depa xletak babi pon jakim patut tarik status halal sebab mesin2 pembuat dah tercemaq dgn babi...sendiri maow igt la jakim oi
    toksah la jadi wahabi sgt.

    wahabi ni arak dari nira nyiuq depa kata halal alasan sebab dlm quran Dia kata pasai arak dari buah ja haram Dia tak kata pasai arak dari mayang nyiuq jadi xpa minum arak dari nira pasai asalnya dari mayang...

    sudah2 la nak jadi tuhan buat hukum sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dari nira itu dipanggil todi. jadi pada mereka tak haramlah minum todi?

      Delete
    2. dah tau benda tu haram tapi saja-saja cari alasan nak minum jugak, mmg perangai depa mcm tu dah, suka main2 dgn agama

      Delete
  5. Memang bodo bona majlis petua no. Den raso elok bagi yo ketuo majlis patwa turn makan babi. Dunio mmg. Nak kiamat.

    ReplyDelete
  6. dalam majlis dan jabatan...
    dah tepu benor dengan spisis babey boroi..
    segalanya adalah berkiblatkan duit!!!
    p/s: nak jadik babey pi laa masuk hutan dinu..bukan dok dlm jabatan or majlis.

    buat malu saja lu orang keluar dari perut emak2 lu..bukankah lebih elok lu semua keluar dari perut babey betina..

    sorrey beb,bangsa gua kena 'down gred' teruk tahap dewa...

    ReplyDelete