Friday 26 December 2014

DARI MIMBAR THE PROMISED LAND : INILAH AKIBAT MEMILEH PIMIMPIN YANG SALAH

YANG MANA SATU PILIHAN

                                                      Tunjukilah kami jalan yang lurus.
                                                                    (Al-Faatihah 1:6) |

      Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-                    orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
                                                                     (Al-Faatihah 1:7)

                                                          Bismillah-hir-rahman-nir-rahim :-

Diharap firman Allah SWT ini dapat dijadikan iktibar olih manusia untuk lebih bertanggung-jawap dengan amanah yang dipegang.

                                   ADAKAH KITA MEMILEH PADA YANG BENAR????

 Allah telah berfirman: Al Isra :16

Maksudnya: (Dan jika kami yakni , Allah hendak membinasakan sesuatu negeri,maka kami perintahkan kepada golongan mewah di negeri itu supaya mentaati Allah,tetapi mereka melakukan kemaksiatan, maka pastinya kami turunkan bala dengan menghancurkan negeri itu sehancur2nya.)


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

( Apabila umatku melakukan 15 perkara,maka Allah akan timpa kan bala.Antaranya ialah apabila riba berleluasa, maksiat bermaharajalela, rasuah, kezaliman dan pembunuhan merata,amal maaruf nahi mungkar ditinggalkan,orang tua tidak dihormati orang muda, harta berlegar dikalangan yang kaya,anak menderhaka ibu bapa,artis pelakon dan pemuzik menjadi idola dan sanjungan.)


Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.
(Al-Baqarah 2:7) 

Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
(Al-Baqarah 2:8) |

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
(Al-Baqarah 2:10) | 

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
(Al-Baqarah 2:11) 

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(Al-Baqarah 2:13) 

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)".
(Al-Baqarah 2:14)


                                                    Cahaya Al Majid



No comments:

Post a Comment