Saturday 27 December 2014

THE PROMISED LAND : DOSA YANG SEDANG DICUCI

SOLAT HAJAT YANG
 DITERBALIKKAN
                              'KEMUSNAHAN NEGERI YANG MENGAKU SERAMBI MEKAH"
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Sesungguh ibadah adalah sesuatu yang dituntut dalam agama namun ibadah yang dibenarkan didalam Islam adalah yan menjurus kepada memohon perkara yang baik sahaja dari Allah SWT tetapi in tidak berlaku dibumi ini iaitu Kelantan sebaliknya 'ribuan' jemaah dari berbagai peringkat umur dan jantina yang terdiri dari anak jati Kelantan mahupun beberapa kerat dari makhluk dari negeri lain, telah, bersama-sama turut serta didalam acara 'berdosa' ini yang bertujuan 'memohon 'agar bala diturunkan' kepada musuh politik' mereka yang mereka rasakan bahawa 'musuh' mereka ini adalah 'musuh yang perlu dihapuskan' atau 'tidak mengikut' kehendak agama Islam. 

Walaupun peristiwa 'solat hajat' ini berlaku 2 tahun dahulu sekitar November 2012, dan diantara 'kandungan doa yang dipanjatkan' kehadrat Allah SWT' iaitu ' KO BN, KO UMNO' yang diaminkan olih puluhan ribu 'jemaah PAS' yang diimamkan olih abang kepad Menteri Besar ketika iatu itu,  Nik Aziz, namun 'kesalahan' itu hanya dibayar ketika ini.
                                           

Walaupun hanya perasaan sedih dan simpati yang dapat diterjemahkan  kepada seluruh warga  negeri ini  namun memohon doa dan keampunan untuk mereka jugalah yang dapat dipanjatkan kehadrat Illahi bagi  meringankan nasib-nasib  mereka yang 'terpalit' dengan 'dosa' ini.

Walaupun ini bukanlah kali pertama 'musibah' banjir  melanda negeri Cik Siti Wan Kembang , namun 'pemimpin yang ada' dilihat semakin angkuh dan riak' diatas 'gelaran dan pangkat' yang mereka sandang atau  yang mengaku sebagai  'ulama' ini yang sebenanya telah menyimpang jauh dari 'suruhan' Al Quran dan kehendak Nya. Menyimpang dari suruhan sebenar 'dilihat;' amat ketara sekali, namun rakyat yang dipimpin juga tetap 'bersama' yang memimpin' tanpa 'dakwa dakwi'. (Ikutan membuta tuli).

Namun peringatan ini bukan saja untuk Kelantan  malahan amaran ini juga diperingatkan kepada semua pemimin-pemimpin  negeri -negeri  lain , samaada yang diperintah olih parti Kerajaan mahupun pembangkang,namun  kesalahan pemimpin dan rakyat tetap juga  berlaku.

Kepada semua manusia samaada yang memimpin ataupun  yang dipimpin, janganlah kita mengikut nafsu dan hati didalam 'perjalanan' ini, walaupun kekayaan kita tinggi  melangit mahupun kesusahan kita ibarat kekeringan dipadang pasir, namun,'kedahagaan' terhadap Al Quran dan Sunnah adalah 'pegangan' kita.

Merudumnya nilai hasil-masyul negara juga berpunca dari 'kejahilan' tangan-tangan pemimpin '.

                                       

                                                          Cahaya Al Majid












No comments:

Post a Comment