Thursday 2 April 2015

THE PROMISED LAND ; AMANAT TERAKHIR : PENGAKHIRANYA SEDIH PERMULAANNYA BERDURI

SAYA BELUM NYANYOK WAL,AUPUN UMUR HAMPIR 90 TAHUN
SESIAPA YANG BERKATA  SAYA NYANYOK MEREKA
MENIPU DIRI SENDIRI

Bismillah-hir-rahman-nirrahim

Diri yang mengenal diri tidak semestinya mengetahui perancangan 'Tuan' yang mencipta diri kerana semua 'SILANG KATA' ATAU 'JAWAPAN KEPADA PERSOALAN, itu kebanyakkan terselindung disebalik tabir dan amat jarang sekali seseorang itu mengetahui akan 'pengakhiran' nya . Tetapi, kebanyakkan  manusia akan menyerahan perjalanan ini dengan ungkapan 'biarlah tuhan yang menentukan'.atau 'ini bukan urusan kita, ini urusan Tuhan Yang Maha Esa'. atau tiada siapa yang lebih mengetahui melainkan Tuhan Yang Esa.

Tetapi, kita perlu akur  bahawa manusia ini diciptakan dengan berbagai-bagai jenis dan species. Ada yang baik ada yang jahat, ada yang sempurna sifat dan ada yang 'tercela' ada yang buta hati dan ada juga yang terang mata hati ada yang diberi petunjuk dan ada juga yang sememangnya dikhilafkan namun semua itu tidak membezakan kejadiannya di hadapan Tuhan.

Bagi diri-diri yang  dipileh dan diberikan 'keistemewaan' untuk kesejahteraan 'manusia' serta diberikan 'petunjuk' pada dirinya maka 'berununglah' diri tersebut , namun, manusia itu sendiri tidak menyedari bahawa diri 'mereka' sememang' nya menjadi pilihan.Olih itu 'perjalanan dalam kesamaran' serta 'perjalanan melalui jalan  hati' adalah untuk  mereka yang terpileh.disisi Nya.

Selalunya diri akan menyedari bahawa kesalahan telah dilakukan namun untuk memalkumkan diri bahawa kesalahan telah dilakukan dihadapan 'umum' adalah 'keaiban' yang paling tinggi dirasai olih diri, olih itu 'alasan-alasan' akan tercipta olih 'fikiran' yang disumpit olih 'syaitan' yang membisekkan dan yang mengecewakan 'sekali akan ' terdapat 'sokongan-sokongan' dari 'pemusnah-pemusnah diri' yang 'berbatang tubuh  manusia' yang akan 'membenarkan' salah laku diri, maka, kesesatan dan kehanyahutan dalam lembah kehinaan adalah 'sumbangan' diri sendiri.

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” (QS. As Syura, 42 : 30)

Image result for IMEJ DR MAHATHIR
TERPULANG KEPADA  BANGSA MIM
SAYA BERLEPAS TANGAN
                                            

Berbalik kepada isu dalam negara kita, isu yang paling hangat diperdebatkan kini adalah berhubung kedudukan Najib yang sedang menjawat Jawatan Perdana Menteri. Melalui luahan-luahan rasa dari orang ramai dan tidak ketinggalan juga dari Dr Mahathir yang baru saja 'meluahkan' 'rasa' kebertanggungjawapanya terhadap perasaan  'rakyat marhean' berhubung 'kurangnya 'kebertangggungjawaban Najib dalam 'menjawap' kritik-kritik yang didakwa masyarakat yang sedang berlaku dan yang telah terjadi dibawah pimpinan Najib, yang melihatkan akan 'keterumbang ambing' nya 'bahtera Malaysia' yang disarati dengan berbagai 'salah laku' serta 'salah urus' 'kewangan negara' dan yang mengheret 'rakyat' dalam 'kancah ciptaan' Najib sendiri, maka, hari ini 'meledak' lagi 'luahan rasa' yang 'terkesumat'.

 Ada juga segelintir manusia  merasakan Dr Mahathir 'terkesan' dengan tindak 'tanduk  Najib' yang dilihat tersasar jauh dalam 'mengurus kesejahteraan kewangan negara' dan ada juga yang 'mengandaikan; bahawa 'Dr Mahathir tidak sehaluan' dengan Najib, namun semua itu dikata cuba untuk dijadikan 'bahan' bagi  'melaga' mereka. . Tetapi kebanyakkan mereka 'terlupa' bahawa 'trajedi' perjalanan ini semuanya bersebab.

Manusia yang beriman dan berpegang pada tali Allah selalunya akan mendapat 'petunjuk' dan petunjuk ini pula datangnya dalam berbagai cara dan bentuk. Namun bagi manusia yang selalu membaca 'gedung ilmu'  atau 'kalam Allah" dan beramal dengan 'ayat-ayat Allah'  pasti akan dapat merasakan 'kehangatan perasaan' ibarat seperti 'dua insan bercinta' samada 'cinta kasih dengan Rasul dan Allah' ataupun 'rasa cinta umpama 'dua kekasih bercinta' begitulah perumpamaan yang paling dekat yang dapat saya terjemahkan.

Ramai yang mengatakan bahawa Dr Mahathir juga melakukan kesalahan dalam pentadbiran .dahulu namun tidaklah sampai belliau dituduh 'berkonspirasi' membunuh 'jiwa' manusia.lain dan kisah pilih kasih dalam mengkayakan seseorang bukanlah 'perkara 'luarbiasa' , kerana perbuatan ini sememangnya  dilakukan olih  semua pemimpin sekarang waima pembangkang juga dan perkara ini adalah 'lumrah' bagi mereka, Mungkin disebabkan 'kurangnya 'keimanan kepada Allah SWT serta hilangnya 'kejujuran' dalam diri maka perbuatan ini selalunya 'dihalalkan' pemimpin walaupun pada hakikatnya  'perbuatan' ini 'tidak beretika' dan salah

Namun apa yang dirasakan olih Dr Mahathir perlu diberikan perhatian. Beliau bukanlah seorang yang 'kecik anak', samadaada dalam hal keduniaan mahupun dalam hal ketuhanan atau spritual. Melalui kata-kata mahupun perbuatan beliau kita bolih 'merasakan' bahawa 'terdapat' sesuatu faktor 'wow' dalam perjalanan beliau samaada sewaktu menjadi Perdana Menteri mahupun selepas meletak jawatan. Aura kehadiran serta 'nada suara' beliau amat 'berlaian' sekali, walauun kita bariskan diantara 'Yusuf Qardawi mahupun Pemimpin negara Arab yang lain mahupu Ulama-Ukama Besar masa kini, ''roh dan jiwa' Mahathir' amat berlainan sekali. Olih itu kehadiran serta kepengujung hayat diri beliau perlu diberikan perhatian olih orang Melayu mahupun orang Islam. Itulah yang dapat saya ungkapkan tentang diri yang bernama 'Dr Mahathir' ini.

Dalam post yang terdahulu yang bertajuk 'Debunga Kehancuran', semuanya salling berkait antara satu dengan yang lain. Mahathir tidak 'membaca kisah dirinya' tetapi 'kiita lah yang membacanya' olin itu 'signal yang diberi' olh Dr Mahathir sebenarnya 'meluahkan' 'penceritaan masa depan' yang bakal berlaku.

                "Bukanlah mudah bagi saya menulis 'blog' ini. Tetapi demi bangsa dan Negara saya                           terpaksa  dedah semua ini." kata Mahathir

                 Melayu hanya akan selamat jika bersikap bangsa lebih utama daripada diri sendiri.
                  (Sifat diri Bangsa Israel yang hilang masih utuh dalam batang tubuh Mahathir)

Kedegilan dan kebebalan Najib bukanlah kehendaknya tetapi kebodohan dirinya yang sememang dicatur bakal memulakan  ' The Promised Land' yang dinanti-nanti.

                              "Tidak akan ada dua pemimpin hebat diwaktu yang sama"

                                             ikhlas dari : Cahaya Al Majid

.





2 comments:

  1. Kedegilan dan kebebalan Najib bukanlah kehendaknya tetapi kebodohan dirinya yang sememang dicatur bakal memulakan ' The Promised Land' yang dinanti-nanti.

    INILAH MAKSUD KEPADA SEMUA PERKARA YANG BERLAKU SEJAK 2012 HINGGA SEKARANG (2017)... Sebelum 2020, mesti ada PERSITIWA GEMPAQ PUNYA.

    IAITU Pertempuran AGAMA sudah tidak dielakkan lagi di bumi Melayu ini... Nauzubillah!

    Wahai orang kapir harbi yang tak tahu diuntung, kamu menyangka kamu akan menang mengalahkan agama kami (ISLAM) dengan bermacam-macam muslihat kamu, tapi ALLAH tetap menjaga agama kami & bila tiba harinya-bulannya-tahunnya ALLAH S.W.T pasti akan membolak balikkan hati-hati kami yang sangat penyantun ini menjadi keras umpama sekeping besi yang tak boleh dicanaikan-canaikan lagi, maka itulah harinya kamu akan menyesal wahai kapir harbi....

    Kami tidak kesah mati demi agama kami, tapi kamu sanggup mati jugakkah? Tapi demi apa? Demi harga diri kamu yang tetap bongkak, tamak dan sombong!.

    Siapakah "The Hidden Hand" ---> manusia keparat yang bercita-cita ingin menjadi NAMRUD berkiblatkan utusan-utusan dajjal di sebuah negeri?

    Atau adakah semua ini AMARAN ALLAH yang telah mengatakan kepada kita (melayu) ---> enough is enough wahai manusia sombong dan bongkak dan tidak mendengar nasihatKu.

    Berapa banyak kaum-kaum yang kufur telah AKU hapuskan di mukabumi ini? Tidakkah Al-Quran cukup sempurna untuk kamu mengambil nasihat dan pelajaran?

    Peracangan ALLAH lebih hebat... Tapi manusia (melayu/islam) hendaklah bersedia jiwa raga menghadapi segerombolan musibah dan bencana berupa harta & nyawa serta kemiskinan menjengah melata-lata di pintu rumahmu.

    Bagi insan yang sudah biasa hidup susah (dan rajin berpuasa sunat) dan hidupnya hanya suka bertawakkal kepada ALLAH semata-mata (bukan kepada makhluk) dalam apa jua keadaan hidupnya (tidak mencintai manusia –sehingga lalai dan tdk mencintai harta - sehingga bernafsu tamak), merekalah golongan yang akan tenang menerima ujian hebat ini.

    Manakala satu golongan lagi, mereka hidup dalam keadaan caca merba menyalahkan 'kesusahan' dan menyalahkan sesama manusia atau alam semesta yang kejam kepada mereka dan anak cucu mereka & peliknya mereka bertambah sesat dan sesat kerana musibah. Masih lagi bongkak & enggan bersujud kepadaNya. Golongan inilah yang dikhuatiri mati dalam keadaan syirik dan murtad (semoga mendapat hidayahNya).

    Semoga kita antara golongan yang diberi keselamatanNya dan pengampunanNya.
    The Doom Day is coming...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete