Tuesday 24 November 2015

THE PROMISED LAND : MELAYU DAH TAK JUMPA JALAN ISLAM

Bismillahhirrahmannirrahim.

        TAK JUMPA JALAN PULANG

Perjalanan negara ini nampaknya sudah semakin songsang.

Pasangan  bercinta sesama jenis nampaknya semakin menjadi jadi, kaum perempuan berlagak "jantan" dan kaum lelaki berlagak "wanita" juga semakin berani memperagakan watak jelmaan mereka dikhalayak ramai. Tindakan berani kelompok ini juga gagal dikekang penularanya.Nak salahkan siapa?

Cuma watak Mat Nyah (pondan) saja yang belum diangkat sebagai Menteri, tetapi watak "pengkid" rasanya dah ada. Nak buat macammana , pengundi Melayu yang mengaku Islam telah buta hati, buta mata dan buta agama , mereja inilah yang menobatkan watak ini, akhirat nanti tanggunglah sendiri. Allah swt telah berfirman "tiada jiwa lain yang menanggung dosa orang lain melainkan menanggung dosa jiwa sendiri".

Satu lagi malapetaka yang sedang berlaku ialah cubaan untuk  menghalang kemungkaran dari terus berlaku telah dikenakan tindakan oleh undang undang manusia. Menghalalkan apa yang  haram itulah yang diangkat masakini.

Perbuatan salah laku, rasuah, makan harta anak anak yatim, fitnah dan menafikan kebenaran telah menjadi darah daging dan amat susah untuk diubati lagi. Waima, golongan agamawan,ulama mahupun Ustaz, kebanyakan mereka juga seolah olah merestui perbuatan ini dan yang paling terkilan dihati, mereka juga terlibat sama. Inilah yang menyedihkan sekali.

Diceramah ceramah atau diforum forum merekalah yang berdegar degar suara suara menghentak, itu salah, itu haram itu tak betul dan itu sesat, alih alih "harta perang "juga yang disapu.Perasaan malu langsung tidak ada.

Sepatutnya apabila ada aduan tentang sesuatu salah laku maka sepatutnya siasatan dibenarkan demi mencari kebenaran tetapi ini tidak, orang yang cuba menegur pula dilumati dengan berbagai tuduhan. Adakah mereka yang menawarkan diri untuk memegang amanahkan Allah swt ini sedar dengan apa yang digalas?

Amat sedih sekali diatas apa yang berlaku, disebabkan mereka mereka ini tidak mematuhi apa yang ditentukan Allah swt seperti yang termaktub didalam Alquran serta terjemahan perbuatan melalui sunnah sunnah Nabi dan Rasulnya, mengakibatkan intergriti , maruah serta keindahan Islam dicemar kesucianya oleh pemuka pemuka yang mengaku Islam ini.

Benar sabda Nabi "semakin dekat dunia dengan kiamat, semakin jauh umatnya dari ajarannya"?

Rupanya semakin ramai yang mencari jalan pulang  semakin jauh pula mereka dari jalan kebenaran.
          KESIAN...KESIAN...KESIAN

                 Cahaya Al Majid






No comments:

Post a Comment