Tuesday 8 December 2015

THE PROMISED LAND : DAH TINGGAL NYAWA NYAWA IKAN..NAK TUNJUK SAMSENG GAK..

Bismillahhirrahmannirrahim.

Untung nasibnya terletak ditangan ketua ketua bahagian dan kekuatanya hanya tersandar dibahu bahu kaki ampunya yang dibarisi oleh Zahid Hamidi Rahman Dahalan, Salleh Keruak serta Panglima Aceh iaitu Teuku Adnan. Dan mereka mereka inilah yang dikata bertindak "terlebih sudu dari kuah".

Zahid Hamidi terpaksa berhempas pulas demi menyelamatkan jawatan "TPM". Walaupun beliau menyandang jawatan  Naib Presiden UMNO tetapi perlakuannya seolah olah beliau adalah Timbalan Presiden UMNO. Mungkin merasakan kekananan diri beliau dalam pentadbiran Najib iaitu sebagai TPM, maka sifat untuk menghormati Jawatan Timbalan Presiden yang disandang Muhyiddin bukanlah satu keperluan lagi. Apa yang utama, batang tubuh Najib serta segala salah laku berkaitan diri Presiden perlulah dipertahankan demi untuk menempatkan dirinya agar kekal disitu sehingga PRU 14.

Bagi diri dua orang "jinbaok" dari Sabah ini pula iaitu Rahman Dahalan dan Salleh Keruak", membenteng,menepis serta menjadi "nasi tambah" merupakan kepakaranya. Membodek serta mengampu Najib  secara terangan adalah sifat semulajadinya, namun mereka ini lupa diri bahawa cara pengampuan  yang mereka bawa dan amalkan diSabah untuk digunapakai di Semenanjung sebenarnya menjengkel hati orang Melayu sini.Oleh sebab itu orang melayu  Semenanjung tidak berapa suka dengan 2 orang "jinbaook" ini.

Sementara Teuku Adnan lain pula mainannya. Hanya setakat berstatus Setiausaha saja dalam UMNO dan jawatan itu pula adalah ehsan atau dilantik dan bukan menang dalam pertandinganpun, tetapi lagaknya pula macamlah "polis" ataupun "lawyer"mahupun penasihat UMNO.Ibaratkan memegang segala kuasa penentu dalam UMNO, warning sana warning sini. Agaknya bagi Teuku Adnan ni Jawatan Timbalan Presiden tiada nilai langsung . Mungkin begitulah sifatnya bangsa Aceh ini kot ,tak tahu mengenang budi .Padahal zaman Mahathir dulu dia hanya" boy";yang menarik kerusi PM saja sewaktu bersidang. Kini lagaknya mengalahkan Timb. Presiden.

Walaupun UMNO mengharapkan  3 juta ahlinya menyokong Presidennya namun pengeseran ini telah menyebabkan sokongan terhadap Najib semakin munyusut. Walaupun dalam PAU ini berdegar degar suara ahli mahukan perpaduan tetapi pada hakikatnya sokongan orang Melayu terhadap kepimpinan Najib dan gerombolanya sudah semakin sesak.

Jika 3 juta ahli UMNO ini  tidak dapat ditautkan hati mereka mana mungkin UMNO bolih meyakinkan hati Melayu yang lain. Ataupun hanya mungkin ketua bahagian saja yang boleh menjamin kemenangan UMNO pada PRU 14 nanti Ataupun mungkin kerana  kerisma Najib,Zahid, Rahman,Salleh mahupun Teuku Adnan yang bolih memenang BN.

Tetapi sekilas pandang....barzah.PRU 14 adalah tempatnya..

                  Cahaya Al Majid




3 comments:

  1. dah tak ambik tahu hal umno ni sejak scandal 1mdb dan reaksi najib terhadapnya.
    yg pasti undi aku bukan utk bn

    ReplyDelete
  2. Dah sampai masanye kita cari yg terbaik utk teraju negara bukan lagi anak didik sesiapa..yg ntah apa2.....hahaha

    ReplyDelete
  3. Yes I agree.....Undi ku jua bukan untuk BN lagi...UMNO dulu adlaah yang terbaik...kini tidak pasti lagi didalam hati.

    Hadis Ma'qil bin Yasar r.a:

    Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang ditaklifkan oleh Allah untuk memimpin rakyatnya lalu mati dalam keadaan menipu rakyat, nescaya Allah mengharamkan ke atasnya Syurga.

    1) Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 42 & 283:

    “Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah, Ayat 42)

    “….Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan". (Surah Al-Baqarah, Ayat 283)

    ReplyDelete