Friday 1 January 2016

THE PROMISED LAND : MASIH SAMAKAH KITA ??? ANDA BERSAMA MEREKA??

Bismillahhirrahmannirrahim.

Semua sudah tahu dan maklum bahawa tahun Masihi yang ditinggu tunggu pada setiap pengjujung 31December itu merupakan kiraan kalander Kristian .

Tujuanya tidak lain dan tidak bukan hanyalah sebagai mengingati hari kematian Jesus Christ yang dianggap oleh puak Kristian sebagai "anak Tuhan" yang disalib dan adajuga diantara mereka mengangkat  Jesus Christ itu sebagai Tuhan.

Berdasarkan itulah makanya kalander yang berunsurkan Kristian ini dijadikan acara tahunan yang disambut secara besar besaran sedari dahulu hingglah kini.

Walaupun negara ini "mengakui" bahawa agama Islam merupakan agama resmi negara dan dikata pula mengikut syariat Islam dalam corak pemerintahanya yang didokong oleh Raja Raja Melayu yang beragama Islam namun didalam pencatatan tarikh , bulan serta tahun , namun kerajaan yang memerintah tetap menggunakan Kalender "mengingati" Jesus Christ sebagai catatan resminya. Begitulah hebatnya  "promosian"  watak Jesus untuk diperingati oleh setiap manusia didunia samaada kaum Hindu , Buddha mahupun umat Islam sendiri.

Sedih teramat sedih , apabila dibandingkan dengan sambutan bagi tahun Islam atau Hijri. Walaupun Kalander Islam yang dikenali sebagai Hijri atau Hijrah ( yang merujuk kepada Hijrah Rasullulah) dan umat Islam merupakan kedua kelompok yang teramai didunia namun kemeriah menyambut kedatangan tahun Hijrah tidaklah setanding kemeriah menyambut Tahun Masihi. Kenapa?

Kita renung sejenak dibawah ini :-

Tahun Masihi           2016  tolak
Tahun Hijrah           1437   campur
Tahun Nabi Hijrah   14     campur
ISA dibumi                  33

Jumlah                       626
Perbezaan tahun antara Isa dengan Muhammad

Dalam doktrin Kristian para para pendukong agama mereka
 telah menetapkan bahawa tarikh kelahiran dan tarikh "kematian" Jesus adalah berhampiran bertujuan memudahkan "pentarbiahan" agama tersebut kepada bangsa lain dimana ketika itu Pendokong Agama Bangsa Yahudi tidak dapat menerima Jesus Christ sebagai anak Tuhan seperti mana yang didakwa .

Sebenarnya 25hb Disember hari yang dikata sebagai Hari kelahiran Jesus adalah satu pembohongan yang amat nyata. Tiada sesiapa pun dikalangan mereka mereka yang dekat dengan Jesus mengenali Jesus secara peribadi melainkan Mariam Putra Imran ditambah burukkan lagi apabila majoriti Pemuka Agama Yahudi sendiri sememangnya memusuhi Jesus kerana ketidak sealiran pendapat dan pandangan berhubung isu agama maka keadaan ini merencatkan perjalanan Jesus dalam menyampai kata kata Tuhannya

Sehinggalah apabila diketahui sendiri oleh Raja Roman melalui kata kata hasutan Pemuka Agama Yahudi yang takut akan kehilangan kepercayaan dari orang ramai serta institusi agama itu sendiri maka Jesus diarah oleh Raja Roman untuk ditangkap dan dihadapkan kemuka pengadilan untuk diadili.

          ...BERSAMBUNG..

                 Cahaya Al Majid

Nantikan : Kenapa 25hb December
                     Kenapa 626
                     Kenapa 31 Disember
                     Semuanya bersangkutankah?


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete