Monday 7 March 2016

THE PROMISED LAND : ADAKAH "N" PENGAKHIRANYA . BHG 2

Bismillahhirrahmannirrahim.

    "Kebenaran Yang Tersembunyi"

Hidup mati, ajal maut, jodoh serta rezeki adalah ketentuan Allah swt namun sebagai seorang manusia kita diwajibkan berusaha . Usaha yang dibenarkan semestinya usaha yang tidak melanggar syariat yang diizinkan dalam Islam.

Menyingkap kembali sirah Tanah Melayu. Sebelum kita mencapai kemerdekaan setiap negeri negeri diSemenanjung Tanah Melayu diperintah oleh Raja Raja sendiri dan rakyat bernaung dibawah kuasa Raja mahupun Sultan kecuali Melaka.

Melaka merupakan satu satunya negeri di Semenanjung Tanah Melayu yang tidak beraja selepas era Kesultanan Melaka. Yang diketahui dan yang termaktub didalam sejarah, sultan Melaka telah melarikan diri ke Johor sewaktu Belanda menawan Melaka dan selepas itu sejarah kegahan Melaka terkubur begitu saja.

Kita simpan bab ini dulu.

Imbau kembali , dinegeri manakah pengistiharan kemerdekaan yang pertama kali dilafaskan oleh Tunku Abd Rahman. Tidakkah di Melaka? Tidakah perjalanan pertama Tunku Abd Rahman juga bermula di Melaka ? Tidakkah kita tahu bahawa penubuhan parti Melayu pula berpunca dan bermula dari negeri Johor.

Tetapi kenapa penubuhan parti UMNO dan perjuangan politik orang Melayu bermula dari Johor (Istana Johor)?Kenapa? Adakah kerana kesedaran Sultan Johor sendiri ataupun adakah kerana Dato Onn yang tidak secara langsung sememangnya orang Johor? Apakah sinonimnya antara Melaka dan Johor terutama kepada UMNO.

Kita simpan dulu persoalan ini.

Nama nama Perdana Menteri dan negeri berasal adalah seperti berikut :

Tunku Abd Rahman dari Kedah. Tun Razak dari Pahang . Tun Hussein Onn dari Johor. Tun Dr Mahathir dari Kedah. Tun Abdullah Badawi dari Pulau Pinang dan Najib Razak dari Pahang.

Kiraan : -
Melaka                          6
Johor                              5
RAHMAN                      6
Malaysia                       8
Jumlah                         25

Mengikut turutan abjad adalah RAHMAN. Kalau kita menyingkap Al Quran dan mengira nama Allah swt yang 99 itu maka pengertian nama Ar Rahman bermaksud "yang pemurah".
Dalam bahasa hebrew, Rahman juga membawa maksud yang serupa.

Senarai penukaran YDP Agong semenjak Merdeka                                   14 kali
Tempoh setiap YDPA               5 tahun
Senarai Perdana Menteri       6  
Jumlah                                      25

Dalam Islam Nabi Muhammad saw adalah Nabi dan Rasul yang ke 25 dan Allah swt telah menjanjikan bahawa Baginda adalah Nabi dan Rasul yang terakhir sehingga hari kebangkitan.

Kalau mengikut angka yang dibentangkan angka 25 juga merupakan angka keramat buat perjalanan batang tubuh negara ini.

Mengapa Melaka kenapa Johor dan mengapa 25 akan dikupas dilembaran Bahagian 3.
Kenapa Najib mengapa Mahathir kenapa Malaysia dan kenapa UMNO , apahubung kait dengan "perjanjian bathin", kenapa Khaturah mengapa Gunung Ledang dan kenapa Raja Raja Melayu, inshaallah, dengan izin Nya, akan dipersembahkan buat tatapan semua.

        Aku bukannya aku dan kau
                Bukannya engkau
             
                   Cahaya Al Majid



                         






















No comments:

Post a Comment