Wednesday 5 October 2016

THE PROMISED LAND :BAB 3 : JIN DISISIH..MANUSIA SELALU BONGKAK

Bismillahhirrahmannirrahim.

"Manusia kurang arif tetapi berlagak hebat."


Kepada semua pengamal ilmu samaada Ustaz ke, bomoh ke atau siapa saja, berhentilah dari menyalahkan makhluk Allah swt yang lain apabila kita didatangi musibah.

Bertawakal dan berserah kepada Yang Maha Esa dan melakukan apa yang disuruh dan menjauhkan apa yang dilarang  adalah yang terbaik bagi kita.

Kita selalu ditakutkan dengan makhluk makhluk Allah swt seperti Jin dan Syaitan dengan gambaran dan cerita yang menakutkan jiwa manusia.

Sekiranya kita beriman dan takutkan balasan Tuhan terhadap kesalahan kita, maka, bermusahabah diri lah dan lakukan seberapa banyak kebaikan .

Adakah jin tu jahat?

Macam manusia juga, ada yang baik dan ada yang jahat dan tak semestinya manusia yang beragama Islam itu semuanya baik begitu jugalah dengan Jinn . Sifatnya sama saja seperti manusia, cuma, manusia tidak dapat melihat mereka tetapi mereka dapat melihat kita. Itulah kelebihan mereka yang Allah swt  bekalkan.

Melalui pengalaman saya, ketika pelatih pelatih kem PLKN Pasir Panjang diserang "histeria", saya, telah dijemput untuk membantu memulihkan kawasan kem tersebut namun apa yang saya lakukan adalah "berunding" dengan cara baik . Dengan meluahkan kata kata yang baik dan elok, allhamdullilah, semuanya beres dan terkawal cuma terdapat seekor atau diekor Jin yang bukan Islam yang agak aggresif tetapi melalui kata kata yang meyakinkan ,Jin bukan Islam pun akur dengan kehendak kami. Itulah sebabnya, bertutur dengan kata kata yang baik pasti melembutkan sesiapa saja waima jinn sekalipun.

Sudah sampai masanya kita berbaik dengan jiran kita melalui kata kata. Bukan mengherdik, bukan menghina atau mengeji, waima terhadap Jinn sekalipun ,inshaallah, Jinn tidak akan menganggu kita melainkan Syaitan, kerana, Syaitan sudah berjanji dihadapan Allah swt bahawa mereka akan cuba menyesatkan manusia dan syaitan juga berjanji bahawa manusia yang ikhlas terhadap Allah swt, dia akan menjauhkan diri.

Oleh itu berhentilah menyalahkan orang lain ataupun Jinn tetapi sebaliknya salahkanlah diri sendiri kerana alpa dengan nikmat dunia. Janji Allah swt sesungguhnya benar, Yang baik dari Allah swt dan yang buruk itu dari diri kamu sendiri.

"Firma Allah swt yang mana satu yang mahu kamu nafikan"

Jangan kamu cemari alam ciptaan  Allah swt yang tidak kamu ketahui. Kerana itu adalah perbuatan terlebih buruk kalau kamu mengetahui.

                   Cahaya Al Majid






1 comment:

  1. Sian sedara sedara jin kita, selalu kena fitnah, jadi tertuduh.

    ReplyDelete