Friday 17 November 2017

THE PROMISED LAND: ADAKAH INI TANDA KEMAKMURAN RAKYAT?

Bismillahirrahmanirrahim.

EKONOMI YANG TIDAK MELAMBANG
KEMAKMURAN RAKYAT.

Mengikut laporan yang dikeluarkan olih Bloomberg ekonomi negara berkembang pada sesi 3 tahun kebelakangan ini. Berbagai statistik diterjemahkan olih Bloomberg bagi membenarkan dapatan mereka.

Disebalik dengan penyataan bahawa berkembanganya ekonomi seperti yang dilapor Bloomberg itu , BNM pula melaporkan bahawa hutang luar negara kini berada pada paras RM873 billion atau 65% dari KDNK negara.

Samaada indikasi hutang yang tinggi ini sebenarnya baik atau sebaliknya Kerajaan BN tetap mengatakan bahawa hutang negara terkawal.

Kerajaan mengatakan bahawa ekonomi negara kita berada di landasan yang betul ditambah dengan rangsangan ekonomi yang dilihat meningkat.

Tetapi pada masa yang sama nilai tukaran wang negara berada pada paras 1USD bersamaan RM4.17 atau 1SGD bersamaan RM 3.07.

Adakah apa yang dinyatakan samaada olih Bloomberg mahupun BNM atau Pemerintah benar benar mengambarkan situasi ekonomi sebenar yang dirasakan amat perit olih rakyat kini?

Kenapa peningkatan atau pengembangan ekonomi yang dikata ini tidak dirasai olih rakyat marhean.

Sepatutnya sekiranya ekonomi negara berkembang dan meningkatkan pada sesi 3 tahun yang dinyatakan seperti yang didakwa kenapa masih ramai lagi rakyat terpaksa bergantung kepada BRIM.

Lebih kurang 7 juta rakyat yang dikategorikan sebagai miskin atau berpendapat dibawah RM4000 masih tidak mampu atau terkial kial menanggung keluarga.
Adakah mereka saja saja mahu duit BRIM itu atau sememangnya kos sara hidup semakin melonjak?

Harga Barang naik , kos sara hidup naik,minyak naik namun adakah pendapatan rakyat juga naik seperti meningkatnya ekonomi? Dan kenapa pendapatan rakyat dibawah masih tidak naik?

Kenapa limpahan ekonomi dan berkembangnya ekonomi negara seperti yang didakwa tidak dirasai olih rakyat kebanyakkan? Apa punca nya.

Atau adakah nikmat peningkatan ekonomi ini hanya dinikmati olih kapitalis kapitalis yang menanam modal dinegara ini atau pun hanya dinikmati olih tauke tauke Besar mahupun bos bos GLC ataupun orang politik saja.( Kan mereka banyak syarikat).

Kalau benarlah ekonomi negara berkembang dan ekonomi rakyat juga berkembang kenapa kerancakkan urusniaga dipasar malam mahupun dievent event yang melata dinegara ini semakin suram pendapatan dan jualan.

Contoh terdekat adalah di Karnival Usahawan Desa yang berlangsung baru baru ini. Dari 1 juta pengunjung yang disasarkan hanya terdapat lebih kurang 300 ribu saja pengunjung yang datang , kenapa?
Hitung panjang purata pendapatan yang diraih oleh usahawan di KUD tempoh hari pun tidak sampai Rm700 sehari.

Masihkah kerajaan tetap mahu mengatakan bahawa ekonomi negara sedang meningkat dan rakyat berada dalam sejahtera?

Cukup cukuplah..Kalau ekonomi negara meningkatkan dan memberangsangkan kenapa kerajaan mahukan rakyat melakukan 2 pekerjaan .

Tidakkah ini menandakan bahawa kerajaan gagal dalam menjana peluang pekerjaan dan meningkatkan ekonomi buat rakyat.

Yang dilihat meningkat olih rakyat adalah kemewahan pemimpin pemimpin kerajaan serta kaum keluarga mereka bukan saja dari segi perbelanjaan malahan tersergam rumah banglo serta deretan deretan kereta mewahnya.
Itu tak termasuk " gundik" atau " perempuan simpanan"malahan ada juga yang isteri isteri baru yang disorokkan.

Cahaya Al Majid


No comments:

Post a Comment