Monday 13 November 2017

THE PROMISED LAND: BUDGET DILULUS: NAJIB SUKA RAKYAT TERKENA!!

Bismillahirrahmanirrahim.

KEKIRI RAKYAT
KEKANAN PUN RAKYAT

Pada pembentangan pertama semalam ahli parlimen kerajaan menyokong sepenuhnya budget Yang dibentang Najib.

Manakala geng nyata pembangkang tidak menyokong budget NAJIB sementara PAS yang blur dengan jantinanya samada pembangkang mahupun kerajaan dilihat seolah olah sedang mencari kepastian tentang gender nya.
Kemungkinan terlebih mirip kepada " kelompok "mak nyah" atau " manusia dua alam"  tidak dapat dipastikan yang gagal menyatakan pilihan nya, amat dikesali dan sekali gus memperlihatkan gender sebenar kelompok mereka.

Najib teramat gembira dengan apa yang dibentang dan melabel Budget 2018 beliau sebagai " ibu segala budget" tetapi buat rakyat apa yang pasti  'bayaran tunai untuk kerajaan Najib dan UMNO'  terpaksa dibuat setiap hari waima 6 sen sehari.

Setiap hari tanpa cuti sepanjang 365 hari rakyat terpaksa membayar cukai GST kepada Kerajaan.Najib dan begitu juga dengan minyak. Setiap hari rakyat terpaks mendepaninya secara tidak rela.

Inilah yang satu satu nya kelebihan Najib dalam mengolah cara bagaimana untuk memenuhi kantung kerajaan beliau walaupun rakyat dipaksa untuk mengikat perut .

Perbelanjaan mengurus yang melebihi segala segala peruntukan dilihat dan dirasakan tidak  memenafaatkan rakyat marhean tetapi lebih kepada kakitangan kerajaan dan pengurusan tertinggi saja.

Dengan imbuhan imbuhan yang tidak setara dengan jawatan mahupun servis kepada rakyat dilihat lebih kepada " membeli diri" penjawat awam untuk kepentingan pemerintah.

Namun satu lagi yang dilihatnya tidak memenafaatkan rakyat adalah pemberian gaji , pencen serta alaun yang tinggi kepada wakil wakil rakyat perlu dinilai semula.

Ketirisan demi ketirisan dikesan disana sini dikementerian mahupun dijabatan. Penambahbaikan mahupun ditegur Akauntan General tidak membawa perubahan.

Gaya hidup kemewahan melampau pemimpin politik Kerajaan mahupun kaum keluarga serta kroni dilihat semakin ketara.

Tetapi apa yang pasti setiap projek kerajaan yang kecil mahupun yang mega, pasti penerimanya berkait dengan kroni parti pemerintah.

Salah laku satu demi satu telah dibongkar dan disiasat namun belum satupun dihadapkan ke mahkamah.

Inilah Malaysia ku.

Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment