Monday 6 November 2017

THE PROMISED LAND : SIAPA LEBIH BERTANGGUNG JAWAB??

Bismillahirrahmanirrahim.

ANTARA NAJIB DAN.LIM GUAN ENG

Kebenaran perlu ditegakkan agar manusia manusia yang tidak bolih berfikir dengan waras tidak terjebak dengan mainan politik demi kepentingan peribadi dan Parti.

Nampaknya isu banjir di Penang diolah dan dibadutkan Ketua Menterinya olih mereka mereka yang tidak sebulu mahupun yang tidak sealiran dengan politik beliau.

Terpanggil juga untuk menegur akan perbuatan ini.

Walaupun Lim.Guan Eng didakwa dengan bermacam macam tuduhan termasuk rasuah dan belum pun didapati bersalah di mahkamah maka erti nya kedudukan jika mahu di bandingkan dengan Najib Razak, maka, statusnya sama saja.
Sudah disiasat tapi belum didakwa.

Yang dilihat bertanggungjawab nya Lim.Guan Eng ini selaku Ketua Menteri, adakah beliau sanggup bangun dan menghadirkan diri bersama sama rakyat Pulau Pinang dikala banjir melanda bandar tersebut malam tersebut.

Kebertanggungjawapan beliau bukan saja hadir untuk melihat kawasan kawasan terlibat banjir  namun sanggup pula ' menggadai maruah diri' demi keselamatan warganya dengan meminta pertolongan dari Zahid Hamidi iaitu Timbalan Perdana Menteri.

Disatu sisi yang lain pula, dimana Najib Razak ketika Kelantan dilanda banjir besar pada tahun 2014 dulu? Lebih 90 peratus negeri Kelantan ditenggelami air.
Apa.Najib buat? dalam membantu warga Kelantan?

Beliau lebih sanggup bercuti bersama keluarganya sambil main Golf di Hawaii bersama Obama.
Adakah itu sifat kebertanggungjawapan Najib kepada rakyat yang sedang dilanda musibah ketika itu?
Adakah beliau merasa kesal ???

Jadi janganlah kita memperlekehkan tanggungjawab dan pertolongan seseorang yang terlihat dimata kita sebagai rasa tanggungjawabnya  dan kewajipannya.

Jadi kalau dinilai secara peribadi, maka, tiada cacat celanya cara Lim Guan Eng dalam bersama sama warga Pulau Pinang dalam menghadapi musibah yang melanda ini.

Pemimpin mahupun pentaksub politik bolih bercakap apa saja tentang banjir ini namun yang menerima musibah tetap rakyat jelata.

Jadi jangan jadikan bangsa dan keturunan sebagai pemisah dalam menghulur bantuan.

Cahaya Al Majid.


2 comments:

  1. Fenomena Fujiwara punca banjir di Pulau Pinang

    KUALA LUMPUR: Fenomena Fujiwara iaitu dua taufan berbeza melanda kawasan berdekatan dikenal pasti sebagai punca hujan lebat berterusan yang mengakibatkan banjir di Pulau Pinang pada Sabtu lalu.

    Pakar Oceonagrafi Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Azizan Abu Samah berkata dua taufan tersebut adalah taufan Damrey yang melanda Vietnam dan taufan yang lebih kecil di Teluk Siam.

    “Taufan yang kecil ini yang menghasilkan angin kencang di Pulau Pinang pada Sabtu. Seperti yang boleh kita perhatikan dalam laman web cuaca dunia sepertinullschool.com, taufan kecil ini sudah pun beralih ke Teluk Siam semula selepas melalui Pulau Pinang. Malah ia sedang menguat,” katanya.

    Azizan berkata taufan Damrey kini sudah telah menghilang namun taufan kecil di Teluk Siam masih berada di sana pada kelajuan hampir 54 kilometer pada petang Selasa.

    Tambahnya di Sarawak juga, sebuah vorteks kecil dapat dilihat yang akan membawa hujan lebat di negeri itu.

    Jelasnya, kewujudan dua taufan pada masa yang sama ini menyebabkan fenomena cuaca yang dipanggil Fujiwara berlaku.

    ReplyDelete
  2. Salam. Terima kasih diatas perkongsian maklumat.

    ReplyDelete