Wednesday 15 November 2017

THE PROMISED LAND: TANAH YANG DIHINA.

Bismillahirrahmanirrahim.

ANAK CUCU PESAKA DIHINA
TUAN TANAH YANG MEMBELA

Tanah Melayu ini adalah tanah pusaka
Pusaka yang kita miliki dari arwah arwah moyang kita telah dahulu.

Kenapa kita panggilkan tanah melayu ini sebagai tanah Pusaka?
Pusaka itu bermaksud tanah yang 'bersaka" atau berpenunggu.

Bagi orang kebanyakan atau yang tidak berilmu seperti yang ada kini apa yang mereka tahu dan faham hanyalah " tanah berpenunggu' seperti tanah milik ibubapa ataupun tanah milik turun temurun yang berpindah dari nenek moyang mereka dan kepada ibubapa mereka. Itu yang mereka faham dan sangkakan.

Namun istilah sebenar tentang " pusaka" atau " pusaka yang ditinggalkannya" dan apa.yang dimaksudkan olih orang terdahulu sebenar nya membawa maksud " penunggu tanah tersebut atau saka tanah tersebut" yang tidak termengerti olih orang masakini.

Itu sebabnya kabanyakkan mereka mereka yang telah menjualkan " tanah.pusaka' peninggalan nenek moyang mereka kebanyakkanya " merana" ataupun ditimpa bala.

Kita bukan bercakap tentang cerita tahyul atau rekaan tetapi Allah SWT telah berfirman bahawa kita manusia dijadikan olih Allah SWT dari tanah. Dari tanah ini juga Allah SWT akan membangunkan kita kembali.

Oleh itu fahamkah kita tentang " hebat"nya tanah ini?
Lupakah kita tentang kisah Simiri bahawa dengan tanah yang dipijak dari bekas tapak kuda Jibrail itu telah dijadikan ' lembu" yang pandai berkata kata?

Untuk pengetahuan pembaca " pesaka tanah' yang kita warisi ini sedang marah ?
Perhatikan betapa banyak kes histeria berlaku dinegara kita? Berapa banyak kes orang hilang dihutan? Ada yang jumpa jalan balik dan ada juga yang hilang terus tanpa jejak.

Kenapa bila kes orang hilang dalam hutan tetapi apabila " azan" dilaungkan, kebanyakan mereka yang hilang ini pasti akan jumpa jalan pulang kedunia sebenar? Kenapa?

Begitu juga apabila terdapat kes kes orang jatuh sungai ,lemas.dan hilang tetapi apabila kaedah.yang serupa dilakukan, InshaAllah, mayat pasti timbul?
Adakah dengan "azan' yang dilaungkan itu Allah SWT makbulkan doa ?
Fikir dulu.sebelum buat tekaan atau andaian

Disingkatkan pengolahan.

Hutan telah kita tebang, emas.hitam telah kita korek serta bermacam macam lagi khazanah alam diatas tanah mahupun didalam tanah telah kita terokai, pernah kah kita memperdulikan " pesaka' tadi?

Tak cukup dengan itu, dengan hasil yang diraih dari segala hasil masyulnya buminya namun apa yang terjadi, bergaduh sesama sendiri kerana ' kuasa" .
Kuasa yang dikejar adalah " hasil kekayaan" iaiti hasil masyul bumi .Itu.yang diperebutkan.

Kini anak cucu bergaduh, mencaci,menghina sesama.sendiri..Ungkpan ungkapan yang diajarkan tentang tertib bahasa mula hilang dari lidah atau mulut anak cucu.

Kerana kemarahan yang tidak tertahan maka digelarnya mereka.ini " dua ekor". Menitipkan kata kata kemarahan dengan ungkapan " 2 ekor", bukan manusia saja.yang marah tetapi " pesaka" bumi pun turut marah.

Nak tahu apa akibatnya, secara details akan saya sambung tuliskan ini. InshaAllah.

Kepada Najib dan Ahli Keluarga ,.Apa.yang anda titipkan itu sebenar mengundang banyak bala.
Buka keluarga awak saja yang akan kena malahan ramai dari sekutu awak juga pasti akan terkesan kerananya.

                 Cahaya Al Majid













2 comments:

  1. The history of mankind has ALWAYS....ALWAYS feudalistic....it seems taking the 'MIDDLE ROAD' is one damn very hard exercise.

    ReplyDelete
  2. Al-Majid, sorry nak OT.
    Tak mahu bukak tajuk pasal 'KONDOM FREE; kat Selangor ke......????
    Banyak blog PAS & UMNO berebut bukak topik ni, menuduh Azmin & Saye Saddeq yang menyokong pemberian kondom free ni sebagai golongan LGBT yang mahu menggalakan zina di Selangor. Malangnya, kebanyakan blog ini 'one way ticket' kecuali blog Ibnu Hasyim.
    Saya sudah beri pandangan saya di blog Ibnu Hasyim tapi seperti juga ustaz-ustaz PAS, jawapan mereka akan menyempang ke raha lain. Lain kita cakap, lain dibalasnya! HEHEHE.
    Sya kata elok bagi kondom free untuk halang Aids dan termengandung di kalangan remaja yang suka seks rambang. Siap tepek satu berita Remaja seks rambang di KOTA BAHARU yang mengesek sampai 5 lelaki dalam satu hari! Juga dengan kondom free itu dapagt menghalang kekejaman membunuh dan membuang bayi yang tidak berdosa.
    Dia jawab: Kaedah kenghalang mengandung sudah dibuat sejak zaman FIRAUN!!!!!....HEHEHE...maknanya, apa yang Azmin buat, is nothing new. Tak dapat nak balas sebab dia cepat buat topik baru!
    Bodoh punya ustad..... Kalau dah ada sejak zaman Firaun, apasal kerajaan Kelantan tak buat untuk halang Aids di Kelantan dan halang kelahiran bayi-bayi di luar nikah....???
    Apasal biarkan Azmin dapat pahla ....?????

    ReplyDelete