Sunday 17 December 2017

THE PROMISED LAND : ANTARA LELAKI DAN WANITA, DAN ANTARA PONDAN DAN TOMBOY, SIAPA BERMULUT JAHAT???

Bismillahirrahmanirrahim.

ADAKAH KUNSYA LEBIH BAIK DARI PONDAN
ATAU ADAKAH MAKNYAH LEBIH
LEMBUT DARI WANITA.

Allah SWT menjadikan manusia dalam dua golongan iaitu samaada lelaki mahupun wanita.

Cuma ada segelintir diantaranya Allah SWT pilih mereka ini  untuk dijadikan sebagai golongan khunsa' bagi membuktikan keagungan kekuasaan Nya.

Khunsa bermaksud "lembut" dalam bahasa Arab .

Sifat lembut mereka ini "dijadikan " petunjuk" kepada golongan ini samaada dalam sifat peribadi mahupun terhadap perbuatan mereka.

Dan golongan "khunsa" ini dijadikan Allah SWT sebagai makhluk yang mempunyai dua alat kelamin.

Tetapi bagi kaum "khunsa"ini mereka bolih membuat pilihan samaada mahu memilih lelaki sebagai " jatidiri"nya mahupun sebaliknya sebagai pegangan.

Kerana " sifat rasa" yang terbit dalam hati, serta sifat nafsu diri  yang terbit , pilihan hati akan mendorong diri mereka kepada kecondrongan pilihan, samaada lelaki atau perempuan.

Lelaki dan wanita ,Allah SWT jadikan golongan ini "mengikut fitrah" semula jadi dari penciptaan Nya untuk saling lengkap melengkapi antara satu sama yang lain.

Lelaki dengan sifat kelakiannya yang tegas dan manakala perempuan juga "terbentuk" mengikut peraturan lemah lembut dan berkeperibadian seperti "kaum" hawa .

Sifat dan perilaku diantara lelaki dan wanita ini amat berlawan akan sifat dan keadaan fizikalnya. Yang membezakan adalah "naluri" dan " rasa" diantara mereka.
Itulah kejadian dan perbezaan antara lelaki dan perempuan.

Tetapi amat berbeza sekali sekiranya perbandingan kejadian antara kaum "lembut" atau " Mak.Nyah" atau dalam bahasa kasar yang  kita panggil " pondan" ini dijadikan ukuran.

Dalam kelompok ini ( mak nyah ataupun pondan)  bukan semua dianataranya Allah SWT jadikan mereka dari kelompok yang mempunyai "dua alat' kelamin, tetapi disebabkan ' naluri' mereka yang berperwatakan seperti wanita atau dengan sengaja "buat buat" condong kepada sifat kaum wanita, maka, pada hakikat sebenarnya, mereka ini sedang atau tengah " menghina" kekuasaan Allah SWT.
 Itupun kalau mereka mengerti.

Dengan sifat yang terlebih "wanita dari wanita"  yang dipaparkan olih " mak nyah atau pondan " ini, sebenar, perangai dan perlakuan mereka adalah terlebih buruk dari lelaki ataupun "terlebih buruk dari kebukuran wanita" dari  kaum wanita sendiri.

Mak Nyah atau pondan sebenarnya adalah "pengkaryaan diri" atau "jelmaan" semata mata olih tuan punya diri.

Dari gaya bahasa pertuturan, lenggok berjalan serta keterampilan diri sememangnya "terlebih lebih" dari kaum wanita.

Tetapi mak nyah atau pondan ini "buah kata" mereka kebanyakkanya amat lazer" serta celupar mulut. Kata kata sumpah seranah ,kata lucah serta "sifat suka mengumpat" sememangnya senonim dengan mereka.

Sifat menunjuk nunjuk, cemburu ,busuk hati, berdendam, bermuka muka serta berperangai hipokrit amatlah rapat dengan dengan golongan ini.

Kerana sifatnya kaum Mak Nyah atau pondan yang mereka sendiri cipta ini selalunya suka mengambil kesempatan keatas orang lain samaada terhadap lelaki mahupun wanita bagi menonjolkan diri ataupun untuk menjadi perhatian orang lain.

Walaupun mereka ini terlebih suka kepada kaum "lelaki" berbanding perempuan , namun, sikap dengki dan cemburu kepada kaum wanita teramat ketara.

Sepertimana sifat kaum lelaki yang "tersesat" dan ego maka kelompok"mak nyah' ataupun pondan" ini juga terlebih buruk sifat nya berbanding sifat lelaki sebenar.

Berbeza dengan sikap " tomboy" atau perempuan yang cuba transform seperti lelaki.

Kelompok ini pula hanya dominan terhadap kaum sejenis nya saja. Namun sikap dan perilaku tomboy ini selalu nya terlebih terbuka berbanding lelaki sebenar.
Tetapi nafsu dan rasa diri lebih kepada kepada sifat jantan. Tetapi tutur kata dan gaya bahasa lebih baik berbanding mak nyah atau pondan.

Untuk menghindar diri dari terjebak dengan mainan dari majoriti perempuan jadian atau "pondan ' atau " mak Nyah' ini mahupun " "jantan sempurna" ini, maka, mengelakkan diri dari menjadi teman rapat mahupun menyampai cerita yang orang lain kepada golongan ini wajib di hindari.

Lelaki akan tetap lelaki
Wanita tetap dengan sifat kewanitaan
Sikap KUNSYA tetap terlebih baik barbanding 'mak nyah" atau 'pondan" dan tomboy terlebih jantan berbanding lelaki.

Cahaya Al Majid.







1 comment:

  1. Kepada penggemar Kunsha, Bapok, Pondan, Mak Nyah dan seumpamanya.
    Tidak peduli rupa mereka mulut celopor itu semua belakang kira.
    Yang paling utama mereka bisa temoq keliling itu keunikan mereka.
    Sape kencing tak tus boleh cuba sekali terkemoq ingat selamanya.
    Tapi awas terlobeh sondol setor kunyit bisa bocor itu yang bahaya.

    ReplyDelete