Tuesday 2 January 2018

THE PROMISED LAND: UMNO DAN PAS HILANG ARAH GARA GARA MAHATHIR.

Bismillahirrahmanirrahim.

NAK KATA PONDAN LAGAK MACAM JANTAN
NAK KATA JANTAN LAGAK MACAM PONDAN


Nampaknya aura orang tua 93 tahun yang di dakwa "nyanyuk' samaada olih UMNO mahupun PAS sebenarnya telah "menggetarkan" seluruh nadi yang berdenyut dalam tubuh lawanya.

Kalau dahulu sebelum tertubuhnya PPBM bolihlah mereka memperlekehkan Dr Mahathir tetapi setelah tertubuhnya PPBM maka keseriusan Dr Mahathir dalam usaha untuk "menguburkan UMNO" sekaligus menjadi " malaikat Maut" buat "mentalkin Najib's sebagai Perdana Menteri nampaknya usaha kearah itu semakin jelas dan terang.

Tidak  hanya terarah kepada UMNO saja tetapi setiap bait tutur perkataan dan tindakan beliau pasti akan mengenai kepada dua musuhnya yang terkini.

Hj Hadi adalah musuh lamanya sementara Najib adalah bekas anak buah nya yang kini memusuhi beliau kerana takut kehilangan kuasa.

Walaupun sifatnya parti PPBM yang menyertai pakatan Harapan itu adalah kelompok pembangkang namun parti PAS yang semua sedia maklum bahawa mereka juga adalah dari blok  pembangkang namun tindakan serta gaya bahasa pemimpin mereka tidak melambangkan status pembangkang malahan cara mereka terlihat lebih UMNO dari UMNO, dan itu yang membingungkan.

Samaada nak mentakrifkan mereka ini sebagai golongan 'pengkid", 'pondan" atau " mak nyah" mahupun ' khunsa" , memang susah nak pastikan.

Tetapi untuk mengketogerikan mereka sebagai kelompok manusia yang tak berpendirian, itu adalah tepat.

Berbalik pada UMNO.

Bila saja "bidak" Mahathir berjalan maka seluruh UMNO dari Bahagian sampai lah ke pemimpin tertinggi, tetap akan ada saja yang menyanggah.

Kini Pemuda UMNO pula kepanasan. Kerana terlampau mahu 'membodek" Najib, satu lagi lapuran Polis dibuat atas Dr Mahathir kerana mereka mendakwa Dr Mahathir "menghasut" mahu menggulingkan Najib.

Sebenarnya sebagai rakyat tidak pula kita rasakan bahawa tindak tanduk dan kata kata Dr Mahathir menjurus kepada "menghasut", tetapi  setakat memberi inspirasi kepada rakyat untuk "menjatuhkan Najib' dan menggulingkan UMNO pada pilihan raya nanti,. Itu sebenarnya " cita cita.

Tidak salah untuk mempunyai cita cita untuk melenyapkan UMNO sebagai pemerintahan. Itu usaha dan strategi.

Bagi PAS pula asik asik "Memali" , asik asik Dr Mahathir pemimpin kitar semula.

Lawanlah dengan fakta bukan berselindung disebalik ketayap.

Ini tidak, Dr Mahathir tiada hak nak cakap pasal Islam. Kata Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Peergh..Angkuhnya..

Kalau Islam tu milik PAS memang tak lah Dr Mahathir nak ambil pot.
Tetapi Islam itu agama pilihan Allah SWT buat Umat Muhammad bukan buat ahli PAS. Olih itu sesiapa saja boleh bercakap mengenainya.

Dah tinggi sangat ke ilmu pengajian sehingga sanggup menafikan kebolehan orang lain?
Jangan ashik mendongak keatas takut nanti terlanggar batu.
Kalau setakat berpolitik di Kelantan saja, tak usahlah nak membanding.dengan MAHATHIR
Orang Sabah dan Sarawak.pun belum tentu lagi kenal Tim. menteri besar Kelantan tu.

Nampaknya kehadiran Dr Mahathir dalam percaturan kuasa untuk masa depan anak bangsa dan negara sememangnya tidak disenangi samaada olih UMNO mahupun PAS.

Kalau setakat bercita cita dan setakat bercakap cakap tanpa mendatang hasil buat rakyat lebih baik " jadi pondan".

Tetapi kalau setakat menjadi pemimpin yang hanya menyusahkan orang lain, lebih baik "jadi mak nyah", sekurang kurangnya "jantan betina' bolih try.

Cahaya Al Majid.



4 comments:

  1. PAS tidak pernah boleh menggugat umno bila² masa apatah lagi menawan puterajaya di zaman kegemilangannya, apatah lagi di zaman kemetot sekarang.

    Di zaman kegemilangan, pas lawan dan sanggah umno habis habisan fimulut, dihati dan di badan, di zaman kemetot sekadar jadi budak suruhan atau dalam bahasa inggerisnya "barua".

    Bahasa yang patut akar umbi dan ahli wajar marah kepada pemimpin mereka yang mengaibkan dan merendah rendahkan maruah parti.

    Akar umbi patut malu dengan mulut mulut celupar dan longkang yang dilontarkan oleh "ulama" mereka apabila ada yang tidak sebulu dengan mereka.

    Mahfudz yang bergelumang 35 tahun dalam pas dicerca sekadar keluar parti tetapi lanun ditatang dengan bahasa indah dan berlapik.

    Siapa lagi pemimpin dalam pas yang kita boleh hormati atas disiplin ilmu iaitu amal, mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran.

    Sudah sampai ke tahap..si luncai terjun dengan labu-labunya.. Dan apabila segala pandangan kebaikan diabaikan..terpaksalah kita sebutkan..biarkan..biarkan..

    Wallahua'alam.

    ReplyDelete
  2. Lilit sarban sampai oksigen tak sampai ke otak. Patut lah Pak Pandir umpamakan lebai seperti kambing jantan berjanggut tanpa misai.

    ReplyDelete
  3. SALAM, salah tu, mendongak keatas terlanggar batu tak apa lagi habisx kaki sakit aje. Kalau mendongak mendongak keatas, lalu burung layangx diberaknya tahi "pandu" (istilah tahi ayam yang paling busk, kalau basuhpun kena guna tanah) masuk lubang hidung atau mulut. Nah ambil ubat batuk. KIHKIHKIH

    ReplyDelete