Thursday 8 March 2018

THE PROMISED LAND: BALIK KE PANGKAL JALAN. BHG: 1.

Bismillahirrahmanirrahim.

Taubat.
Semua manusia diseru untuk bertaubat diatas segala dosa yang dilakukan samaada secara terang, tersembunyi mahupun secara tidak sengaja.

Tetapi apabila bertaubat iaitu setelah melakukan kesalahan maka keàmpunan dari Allah SWT yang diharapkan. Tetapi adakah manusia tidak akan mengulangi lagi dari melakukan kesalahan ?

Yakinlah.
Manusia.akan tetap melàkukan kesalahan samada kecil mahupun besar.

Olih itu apa pilihan yang ada untuk memastikannya bahawa "dosa atau kesalahan" yang dibuat itu pada skala minima saja?

Sedangkan Nabi Muhammad saw juga melakukan kesalahan dàn dosa, cuma yang membezakan hanyalah "segala kesalahan dan dosa" Baginda diampunkan Allah SWT, samaada yang telah berlaku mahupun yang belum berlaku, kerana, itulah janji Allah SWT terhadap diri Baginda.

Kembali kepangkal jalan adalah yang terbaik buat manusia.

Tetapi hàrus diingat bahawa bertaubat bukan bererti "kembali ke pangkal jalan".
Taubàt dan "kembali kepangkal jalan" adalah dua perkara yang berbeza.

Tanya pada diri sendiri kenapa " hati" tidak tenang, kenapa perasaan "was was" mengelodak, kenapa' solat" tidak khusyuk',apa sebabnya?

Adakah tidak sempurnanya 'wuduk' , tidak sempurnakah niat" , tidak fasihkah bacaan' atau apa saja, namun, pernahkah anda dapat merasakan ' kepuasan " dan 'kemànisan"nya  dalam bersolat?

Inilah yang dicari cari !!!!

Namun berapa ramai yang benar benar "merasai"nya?

Apa yang perlu dicari dan digali adalah " pangkal' kepada bermula nya "solat pertama Baginda'.
Bermula dari wuduk, LAFAS niat ,bacaan pertama hinggalah akhirnya  bersolat'. Itu lah pangkal kepada segala pangkal "solat" yang diwàhyukah Àllah SWT kepada Baginda Rasullah saw.

Adakah kita benar benar "mengikut" Sunnah cara solat Baginda???? Atau kita hanya terikut ikut?

Asas kepada segala asas ini, kalau dipraktikkan, bukan saja ketenangan malahan 'dugaan" atau " cubaan" yang disebutkan Allah SWT seperti yang terkandung didalam Al-Quran yang diberikan atau yang dihadapkan kepada manusia, InshaAllah, Allah SWT akan angkat satu persatu "keraguan' mahupun "halangan" ataupun " dugaan' tersebut.

Mengingati Allah SWT dan Berfikir itu terlebih menafaat nya buat Umat Manusia disisi Allah SWT.

Cahaya Al Majid.







1 comment:

  1. Ayat tuan yang benar adalah yang tuan katakan, iaitu mengingati Allah SWT dan berfikir itulah yang terlebih manafaat buat umat manusia di sisi Allah SWT

    ReplyDelete