Thursday 17 April 2014

THE PROMISED LAND : MATINYA SEBAGAI PESALAH

APABILA SESEORANG  DIDAPATI BERSALAH OLIH MAHKAMAH
MAKA TARAFNYA SAMA SEPERTI PESALAH LAIN
SALAH TETAP SALAH

                                  KEGAGALAN PENGAMAL UNDANG-UNDANG

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Karpal Singh merupakan seorang Peguam yang didakwa 'hebat' olih penganut tegarnya. Kalaulah beliau merupakan seorang 'rakyat' yang dikatakan 'baik' serta mematuhi undang-undang, kenapa sehingga akhirhayatnya, mendidik pemandunya yang dari India itu tidak berjaya di'lakukan' olih Karpal sehingga 29 saman kesalahan trafik dikenakan terhadap kenderaannya yang dipandu olih warga India. . Tidakkah dia tahu bahawa setiap 'pendatang' yang mencari makan dinegara ini perlu patuh kepada undang-undang negara Malaysia .Nasihat apa yang diajarkan kepada warga negara luar ni??

Kalau kita sebagai rakyat biasa 'akan' cuba melunaskan semua saman atas kesalahan kita sendiri tetapi perkara ini tidak dilakukan olih Karpal Singh yang dikata 'hebat' itu Kenapa? Adakah kerana jawatan yang dipegangnya sebagai 'Ahli Parlimen ' telah menjadikan beliau seorang yang kebal dari undang-undang negara yang dipersetujui seperti yang telah termaktub didalam Perlembagaan Negara? Katanya  beliau terlebih arif tentang undang-undang dan hukuman..

Apakah beliau selayaknya dianggap sebagai rakyat mahupun wakil rakyat yang beretika? Atau beliau menganggap 'kesalahan lalu lintas' sebagai satu hukuman remeh yang menjengkelkan atau beliau merasakan beliau mampu untuk 'membalikan' tuduhan tersebut terhadap dirinya yang berstatus 'Lawyer Hebat' atau ' Ahli Parlimen' pembangkang terhebat era masakini dimana 'kesalahan' pun tidak termampu untuk mendekati tubuh badan beliau?

Apa yang menarik kematian beliau dalam kemalangan jalan raya malam tadi telah menetapkan beliau sebagai 'pesalah' . Beliau telah didapati bersalah olih mahkamah dan dijatuhi hukuman. Dalam erti kata sebenar  'beliau' adalah seorang 'convict' dimahkamah Malaysia.

             saman-karpal-1

  saman-karpal-2

Karpal Singh Didapati Bersalah Menghina Sultan Perak

Mahkamah Kuala Lumpur pada Jumaat mendapati Pengerusi DAP Karpal Singh yang juga MP Bukit Gelugor Pulau Pinang bersalah kerana menghina Sultan Perak pada tahun 2009.

Kapal yang didakwa melalui Section 4(1)(b) of the Sedition act 1948 boleh dikenakan maksima 3 tahun penjara dan denda RM5,000 atau kedua-duanya.

Hakim mahkamah tinggi Datuk Paduka Azman Abdullah ketika membaca penghakimannya menyatakan bahawa pihak pembela gagal menimbulkan keraguan terhadap tuduhan kepada Pengerusi DAP itu. Walau bagaimanapun, hukuman akan ditentukan pada 7 Mac depan, selepas Peguam Karpal Gobine Singh Deo yang juga anaknya merayu untuk meminta masa bagi pihak terduduh agar supaya beliau dapat menyediakan hujah balas untuk meringankan hukuman. 
                                                   ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment