Monday 14 March 2016

THE PROMISED LAND : ADAKAH "N" PENGAKHIRANYA. BHG 5

Bismillahhirrahmannirrahim.

       "ANTARA TITAH DAN SABDA"
               NEGARA SEMAKIN PARAH

Bukan menafikan tetapi ini adalah kebenaran. Kebenaran yang pahit untuk dihadam.

Perlu diingat bahawa Kesultanan Johor hanya bermula selepas penghijrah atau pelarian seisi Istana Raja Melaka keJohor apabila Belanda menawan Melaka.

Tetapi Kerajaan Melayu sebenarnya adalah di Rembau dan pada era Sultan Muzaffar Shah perhubungan antara Kesultanan Melaka telah terjalin erat .

Yang menbezakan dua kerajaan ini adalah melalui ungkapan dari Raja atau Sultan mereka. Ucapan Raja disebut sebagai "titah" sementara ucapan Pemimpin Kerajaan Melayu Rembau pula dipanggil " sabda".,Dan untuk pengetahuan umum sehingga kini ucapan oleh mana mana batang tubuh Undang Yang Empat yang bersukukan "bidunda" tetap dipanggil "sabda".


Ucapan atau kata kata dari Yang DiPertuan Besar juga disebut sebagai "titah" dan disinilah letaknya ketinggian nilai diri Pesaka yang dipegang oleh Datuk Undang Yang Empat berbanding Raja mahupun Sultan.

Raja atau Sultan boleh berkahwin dengan orang kebanyakan dari berbagai latarbelakang ataupun dari bangsa lain tetapi , untuk batang tubuh diri yang ingin mewarisi pesaka Biduanda Undang Yang Empat maka untuk berkahwin dengan orang yang tidak bersuku atau orang luar maka hak untuk mewarisi Pesaka Biduanda Undang Yang Empat terbatal dengan sendirinya.

Begitulah teguhnya perjanjian dan sumpah Pesaka Biduanda dibumi ini.

Walaupun Institusi Raja , Institusi YDP Agong ,Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri selalu mengenepikan keujudan dan Kepentingan Instutusi Undang Yang Empat ini namun "pesaka" yang ditangan Biduanda Undang Yang Empat ini serta " perjanjian lama "yang temetri diantara kuasa "titah" dan "sabda" saja yang tahu akan pengakhiran "RAHMAN" ini.

Martabat " titah" dan " sabda" berkait antara satu sama lain.

                   Bersambung

                Cahaya Al Majid







No comments:

Post a Comment