Tuesday 31 January 2017

THE PROMISED LAND : RAKYAT MALAYSIA DAH SETARA PENDATANG

Bismillahirrahmanirrahim.


"UMNO DAHULU BERJUANG UNTUK KEMERDEKAAN' TETAPI KINI UMNO
MEMERDEKAN PENDATANG?

Kalau 20 tahun dahulu menjadi rakyat Malaysia amat lah untung dan dirasakan bertuah dan banyak juga warga negara luar terutama Thailand dan Indonesia serta Singapura memandang tinggi terhadap bangsa Melayu mahupun rakyat Malaysia.

Walaupun ketika itu gaji tidak sebesar mana namun ianya mencukupi untuk berbelanja hingga ke hujung bulan walaupun sebagai kerani.

Ketika itu penjawat awam atau yang berstatus kerja kerajaan pun tidak lah sebesar mana pendapatan nya berbanding mereka yang disektor swasta namun kos sara hidup tidak lah setinggi kini.

Ruang pekerjaan terbentang luas terutama di sektor swasta terutama perkilangan. Sektor electronic paling banyak menawarkan peluang perkerjaan. Sehinggakan nama minah kilang atau awek kilang menjadi sebutan masyarakat.

Tetapi semua itu tidak kekal lama. Rakyat bertambah cerdik dan apabila kerajaan membuka berbagai peluang pekerjaan mahupun perniagaan kepada anak bangsa maka tercetuslah berbagai idea . Semua itu terjadi kerana ketua Kerajaan nya amat perihatin dengan keadaan rakyatnya .

Cuma yang selalu mencetuskan polimik adalah ahli parti politik parti pemerintah sendiri yang dilihat selalu tidak sehaluan dengan pemimpin nya, itulah yang menjadi rintangan nya.

Walaupun begitu rakyat tidak terkesan dengan tindakan mereka. Walaupun negara menghadapi krisis matawang dan juga kemelesetan ekonomi namun kehidupan rakyat tidak terkesan langsung.

Kehidupan rakyat tetap seperti biasa.

Tetapi kini selepas 20 tahun, keadaannya dalam negara amat berat. Kesusahan negara akibat salah takbir dan salah guna kuasa ahli politik atau Pemimpin mahupun kesalahan rasuah penjawat awam telah menyebabkan rakyat terpaksa memikul sama beban rasuah pemimpin yang pada akhirnya semua itu dipertanggungjawabkan dibahu rakyat.
Adilkah itu?

Sementara pemimpin politik parti Kerajaan hidup dalam kekayaan dan kemewahan serba serbi tetapi  keistimewaan untuk rakyat'  seperti subsidi barangan keperluan, dihapuskan serta merta. Tetapi yang sedih nya cukai GST dikenakan terhadap setiap batang tubuh rakyat.

Negara kita bukanlah miskin malahan setiap inci tanah yang dipijak ini amat bertuah sifatnya.

Apa yang ditanam atau diusahakan di bumi pasti akan mendapat ganjaran ataupun pulangan yang setimpal dan mungkin berlipat ganda pulangan nya. Tetapi disebabkan kan kerakusan dan sifat mata duitan pada batang tubuh pemimpin yang memerintah, akhirnya, tanah milik sendiri digadai juga demi mencari pulangan ekonomi dakwanya. Itulah yang terjadi.

Rakyat tidak lagi boleh hidup bersenang lenang untuk kehidupan tambahan pula apabila tanggungan rumah tangga bertambah ahli.  Punca pendapatan sampingan adalah di laungan pemimpin.

Ruang perkerjaan kini diisi oleh pendatang samaada yang telus mahupun yang haram semuanya sama saja. Pengimportan jutaan pendatang kenegara ini telah menyebabkan rating jenayah naik mendadak. Kegagalan pemerintah dalam membendung atau mengawal pergerakan mereka ini menyebabkan kini kita di kepung oleh mereka disetiap sudut.

Di mana ada kampung Melayu disitu ada pendatang walaupun nun dipendalaman. Bukan saja warga Indonesia saja malahan semua bangsa termasuk warga kulit hitam pun dah melambak.

Oleh kerana semua subsidi untuk rakyat telah dihapuskan apakah kita masih lagi warga terbela? Apa bezanya kita dan pendatang sekarang? Kelebihan hanya satu saja, kita layak mengundi itupun masih samar samar. Kalau nama kita dihilangkan pada daftar undi  dan digantikan dengan pendatang,apa, nak jadi ?

Masih kradible kah Kerajaan kini dimata rakyat?
Dalam kesenakan ekonomi minyak kenderaan pula naik, apa reaksi anda pula?

Fikir lah sendiri apa yang baik buat anda semua.
Allah SWT telah bekalkan akal dan fikiran maka gunakan dengan waras .

             Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment