Friday 10 March 2017

THE PROMISED LAND : KENAPA FELDA MEROYAN??

Bismillahirrahmanirrahim.

"HARTA KARUN DAH DISAPU
MASIH MAHU JADI KHADAM?'"

Kenapa pengurusan FELDA meroyan macam beruk kehilangan anak apabila Pakatan Harapan mahu mengadakan konvensyen berhubung Felda?

Adakah Felda hanya untuk WARGA Felda sahaja  adakah semua warga Felda dinegara ini hanya berkiblat kan kepada Kerajaan saja atau di Felda hanya UMNO dan BN saja yang bolih bersuara untuk mewakili mereka.

Atau Pengurusan Felda sememang takut kalau ada banyak lagi kepincangan dalam Felda bakal ditelanjangkan oleh Pakatan Harapan.?

Felda harus ingat, mereka  masih lagi berhutang berbillion ringgit dengan KWSP. Itu wang rakyat. Dan rakyat mahu tahu apa pulangan yang didapati dari peminjaman dana itu kepada FELDA.
Dan Wang simpanan Rakyat dalam KWSP itu sepatutnya memberikan pulangan yamg baik kepada pendepositnya .

Ini tidak pulangan atau  pinjaman dari KWSP , samaada telah dilunaskan atau sebaliknya , pun tidak diketahui. Elok lah diadakan konvensyen itu , paling tidak rakyat tahu berapa jumlah yang dipinjam dan berapa yang telah terseleweng.

Sebenarnya warga Felda patut sama menyertai konvensyen ini. Kini kos sara hidup di Felda pun bukan baik sangat malahan harga barang pun mungkin lebih mahal berbanding bandar. Barangan basah jangan cakap lah..Gerenti mahal...

Kalau di pekan harga ikan kembung mencecah Rm18.00 kemungkinan di Felda terlebih mahal lagilah. Mungkin yang murah di Felda itu cuma 'daun pucuk ubi",  tetapi " kangkung" tetap berharga dan mahal.

Sedar lah peneroka telah dibebankan dengan bermacam macam hutang semenjak adanya FGV dan kini ramai peneroka yang terbeban.

Adakah warga Felda masih mahu dipergunakan oleh Pemimpin UMNO dan BN ??

Tidak serikkah anda bilamana  mereka ini menyapu dan mengaut semua harta yang dikumpul oleh orang Felda?

Atau anda masih sanggup lagi menjadi hamba abdi kepada pemimpin  ini,???

 Nak tanya gak...Berapa banyak RTC telah dibina dalam gugusan Felda,? Katanya Felda ada 56 orang ahli Parlimen yang mewakili FELDA dan ada yang berstatus Menteri tetapi kenapa orang dah " pencen" jugak dipilih untuk mengetuai FELDA?


                  Cahaya Al Majid




No comments:

Post a Comment