Friday 3 March 2017

THE PROMISED LAND: KESIAN JUGA TENGOK NAJIB.. WALAUPUN BERUCAP PENUH SEMANGAT

Bismillahirrahmanirrahim.

                  TETAPI
 SABAH DAN SARAWAK KEMPUNAN

Najib membuat pendedahan di bumi Sabah, bahawa bekas Naib Presiden UMNO iaitu kedudukan yang paling kanan dalam hareki UMNO iaitu Shafei Afdal pernah meminta jawatan KETUA Menteri daripadanya.

Walau apa pun , bak kata Zainuddin Maidin, permintaan itu bukanlah satu isu sebenar. Kerana dari segi kelayakan, beliau memang layak untuk jawatan tersebut. Jadi apa masalahnya Najib ni??

Mungkinkah ungkitam ini adalah kerana Shafei Afdal sudah tidak sekapal lagi dengan parti kepimpinan Najib? Dan Shafie juga mendakwa bahawa Najib sudah menyimpang dari tujuan asal penubuhan UMNO ditambah pula dengan terbongkar nya skandal 1MDB yang melibatkan Najib

 Jadi elok lah rasa nya keputusan Shafie untuk keluar atau berundur dari UMNO dan menubuhkan parti untuk orang  Sabah sendiri. Sekurang kurang boleh lah bersuara lantang seperti Sarawak dan tidak mengikut  telunjuk pemimpin Kuala Lumpur.

Kebanggaan Najib tentang perjanjian antara Petronas dengan Aramco Arab Saudi dijadikan topik utama selain topik Shafie.

Dalam kebanggaan Najib itu sebenar beliau lupa bahawa apa saja yang dinikmati oleh Petronas di Penggerang Johor bukan membawa menafaat pun kepada penduduk Sabah.

Adakah rakyat Sabah akan mendapat limpahan ekonomi bila projek itu berpuluh ribu kilometer jauhnya dari Sabah?

Harga minyak dan gas pun rakyat Sabah terpaksa bayar dengan harga yang mahal. Jadi apa menafaatnya kepada Sabah?

Apa yang penting bagi Sabah sebenar nya adalah keselamatan dan keselesaan kehidupan dan bukannys projek mega di Semenanjung.

Adakah ini keuntungan bagi mereka bila apa yang di bangunkan diSemenanjung seperti ECER LA, monorel lah, Komuter lah, MRTlah dah segalanya dapat dinikmati oleh mereka di Sabah??

Jadi kalau nak  mengulas dan mendabik diri pun agak agak lah perasaan orang lain yang tak merasa.

Orang Sabah sebenarnya dah mula sedar bahawa selama ini mereka telah diperbudakkan oleh pemimpin Kuala Lumpur berpuluh tahun.

Walauapapun saya tetap sokong Shafei Afdal berjuang untuk Sabah dengan Parti Sabah sendiri, sekurang kurang nampaklah jati diri bangsa itu sendiri.

"Sekurang kurangnya tidak akan menjadi seperti melukut ditepi gantang.".

                  Cahaya Al Majid





1 comment:

  1. Najib sudah salah percaturan.

    Jika Shafie diberi peluang sebagai KM sudah tentu Sabah kekal fix deposit.

    Sekarang umno sabah kena kais pagi makan petang, lambakan janji manis kena dibuat, janji yang lepas tepati pun belum, capati pun belum.

    ReplyDelete