Saturday, 4 March 2017

THE PROMISED LAND : NAJIB SUKA RAKYAT MAMAI!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

"BUMINYA MENANGIS ISI KENA SAKAU    RAKYATNYA BUTA HATI PEMIMPIN NYA  CELIK TETAPI BUTA PERUT

 SETELAH 60 TAHUN UMNO DAN BN
MEMERINTAH BARU SEKARANG SEDAR NAK BUAT HI-WAY.
ATAU PILIHAN RAYA DAH DEKAT??
BARU NAK BELI HATI!!!!

Sifat suka membanding antara pencapaian terdahulu dan kini dijadikan senjata buat Najib dalam cubaannya untuk melonjakkan diri dan namanya dihati rakyat .

Mungkin diSabah dan Sarawak mereka ini akan termakan dengan "muntahan' ini. Tetapi buat rakyat Semenanjung, rasa nya 'tak jalan" kot?

Sebenarnya kemajuan sesebuah negeri itu adalah diatas pemikiran dan perancangan seseorang Ketua Menteri atau Menteri Besarnya.

Kalau sesebuah Kerajaaan negeri itu tegas dan ikhlas dalam membuat perubahan dan pembangunan demi negeri nya, rasanya Kerajaan Pusat pun terpaksa akur. Tambahan lagi kalau berada didalam kem yang sama.

Sudah berpuluh tahun. Sabah dan Sarawak berada dalam Barisan Nasional dan ada Pemimpin negeri diantaranya berjawatan Menteri Kabinet, tetapi kenapa tidak didesak Kerajaan Pusat untuk memenuhi permintaan negeri,? Apa yang menjadi kekangan??

Sarawak sebuah negeri yang kaya dengan hasil bumi terutama  minyak gas dan kayu balak.  Tetapi kenapa masih terkebelakang. Begitu juga dengan Sabah. Duit ada kuasa pun ada apa masalahnya,?

Kenapa tidak di rodok saja Kerajaan Pusat untuk dapatkan dana bagi pembangunan?
Kenapa terlalu takut,? Bukan kah itu hasil duit dari perut bumi negeri samaada Sabah mahupun Sarawak?

Cakap berdegar-degar, Sarawak dan Sabah katanya adalah fix deposit BN tak kira lah samaada dizaman Dr Mahathir ataupun Najib, tetapi apa yang Ketua Menteri dan Menteri dari negeri ini buat? Tak kan lopong saja atau hanya pentingkan kuasa agar tak terlepas.

Rupa rupanya, mereka ini kumpul harta dan balun hasil bumi negeri untuk kekayaan sendiri. Apabila pembangunan asas tak ada atau tidak sempurna seperti sekolah mahupun jalan raya, menuding jari  kearah Kerajaan Pusat dihalakan.

Itulah yang jad kini Dr Mahathir di salahkan, apa punya bingai???

Jangan menyalahkan orang lain kerana kebodohan dan kesombongan pemimpin sendiri dan diri sendiri.

Cuba tengok apa yang berlaku , pemimpin samaada di peringkat negeri mahupun diKabinet, rata rata semua nya kaya raya setaraf jutawan malahan ada yang bertaraf "billionaire" .

INILAH rupa dan wajah pemimpin yang tuan puan pilih dan semuanya hanya mementingkan kesenangan diri sendiri berbanding kesejahteraan rakyat.

Satu ketika dahulu sibuk satu Sarawak kata Ketua Menteri nya pada masa itu Taib Mahmud hidup macam raja atau kaya giler. Cuba tanya diri sendiri mana datangnya kekayaaan melangit itu kalau sekadar berjawatan Ketua Menteri.

Dr Mahathir yang berjawatan Perdana Menteri masa itupun tak sekaya beliau.
Jadi jangan cari alasan kerana kebodohan sendiri.

Membiar kan rakyat dibawah sentiasa bodoh macam katak bawah tempurung olih pemimpin sendiri ,sebenarnya, adalah kebaikan buat mereka untuk  terus berkuasa.

Olih itu jangan terpedaya dengan alasan bahawa Dr Mahathir tidak mahu membantu atau membangunkan Sabah dan Sarawak tetapi salahkan pemimpin atau Ketua Menteri sendiri kerana ' kegagalanya mindanya" dalam membangunkan negeri sendiri kerana "  cash is king' , bak kata Najib.

# Adakah rakyat Sabah dan Sarawak sedar bahawa harga daging di Brunei adalah lebih murah berbanding harga di Miri.
Miri RM60 sekilo samaada daging tempatan mahupun daging kotak tetapi di Brunei hanya 15BD saja.

"Jadi tolong berhenti jadi orang bodoh"

                Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment