Saturday 23 September 2017

THE PROMISED LAND: DIMANA SILAPNYA AMALAN MANUSIA??

Bismillahirrahmanirrahim.

DIMANA KESILAPAN DIRI?

Setiap ajaran agama didunia mencuba mendidik pengikutnya agar mematuhi perintah Tuhan yang disembah.

Tiada satu pun agama didunia mengkehendaki pengikutnya untuk melakukan keburukan .

Tiada satupun ajaran dari mana mana agama mahukan pengikutnya bermusuhan sesama manusia.

Tetapi kenapa manusia bertindak melebihi kehendak ataupun perintah Tuhan atau agama yang dianuti.

Adakah manusia  sememangnya mahu "mendurhakai' perintah Tuhannya??

Manusia diajar agar berkata benar dan tidak berbohong tetapi setiap manusia yang mengaku mengikut perintah Tuhan sanggup melakukan Pembohongan?

Tidakkah mereka berasa bersalah atau berdosa terhadap Tuhan yang disembah, iaitu Tuhan yang mereka yakini yang telah memberikan mereka nikmat kehidupan?

Mengambil contoh yang terdekat dengan pegangan kita iaitu agama Islam.

Setiap detik dan setiap waktu ramai diantara kita yang melakukan suruhan Tuhan . Sembahyang lima waktu ditambah pula dengan solat solat sunat.

Ada yang berjemaah pada setiap waktu dimesjid mesjid dan ada pula berjemaah bersama keluarga .

Ada yang bertasbih setiap waktu dan tak lekang kumut kamit mulut nya, agaknya menyebut nama Tuhan nya mahupun membaca surah surah. Alhamdullilah.

Namun apa yang disaksikan yang melakukan rutin ini kebanyakkannya mereka yang telah melimpahi umur pencen. Hanya mungkin ada seorang dua anak muda dikalangan mereka yang turut serta tetapi majoriti nya , semua dah lanjut usia.

Ada yang bertaraf ulama, ada yang dipanggil Ustaz, ada Da'i dan ada yang telah berkali kali menunaikan Haji mahupun Umrah namun pada hakikatnya " contohan" diri mereka ini tidak dapat merubah kaum keluarga sendiri. kenapa?

Terdapat dikalangan keluarga mereka samada saudara dekat mahupun jauh mahupun anak sendiri terjebak dengan perkara perkara mungkar atau bersalahan dengan kehendak agama, kenapa perkara ini berlaku?

Kenapa tiang agama yang ditanam gagal membentuk diri mereka kearah akhlak yang dituntut agama?
Kenapa?

Begitu juga terdapat dikalangan mereka ini yang amat "extreme' pegangan agamanya, namun pembentukan akhlak sebagai umat yang diidamkan Rasullulah tidak berjaya dibentuk?
Dimana agaknya kesilapan ini?

Menutur kata kata lucah serta yang tidak sepatutnya diucapkan dijadikan 'mainan lidah, bukan saja dikalangan anak anak muda remaja malahan.yang telah berumur juga tak lekang lidah menitipkan kata kata "buruk' ini, kenapa?

Nak.tanya, kenapa.agama suci yang dianuti ini iaitu Islam yang dipilih Allah SWT, yang diyakini olih semua umat Nabi Muhammad saw GAGAL membentuk peribadi seseorang seperti yang dituntut agama?

Kenapa.solat.lima.waktu yang di lakukan pada setiap hari , gagal "mentransform' diri sebagai umat.yang bolih dibanggakan olih junjungan kita??

Sepatutnya apabila kita mentaati perintah Allah SWT dan Rasulnya, sepatutnya kita menjadi manusia atau insan yang terlebih baik dari penganut agama lain?

Tetapi kenapa kebanyakkan umat Islam hanyut?
Adakah kerana kekayaan yang tidak dimiliki?
Adakah kerana kurangnya keyakinan terhadap Allah SWT?
Adakah kerana kurangnya kefahaman tentang agama?
Adakah kita akan berkata " manusia.ini.sememangnya lemah?

Lihat dalam diri.anda,.Dimana salahnya?
Berhenti dari menuding jari dan  menyalahkan orang lain.

Selagi kita tidak dapat merubah diri sendiri yakinlah tiada apa yang akan berubah.

              Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment