Sunday 12 November 2017

THE PROMISED LAND: BHG III: SIAPA JADI TANDA MUNCULNYA AL MAHDI

Bismillahirrahmanirrahim.

ADAKAH TAYIPP ERDOGAN WATAKNYA??

Dari Hadith Rasulullah s.a.w  Timur Tengah ada lah "asbab" yang dijanjikan untuk terjadi " malapetaka" tersebut. Tetapi adakah kematian atau pembunuhan watak yang ditunggu itu datangnya dari Timur Tengah ?
Adakah peristiwa itu bakal menjadi punca kepada segala nya?

Kalau mengikut Hadith Rasulullah s.a.w tentang akan kering nya air Sungai Eufurat atau Sungai Furat, perkara itu kini telah menjadi kenyataan yang tidak dapat dinafikan. Dimana akan timbunya Gunungan Emas dari dalamnya saja yang belum Allah SWT, izinkan.
Adakah ianya bakal jadi kenyataan?

Kalau segala apa yang disabdanya telah pun berlaku atau terjadi satu persatu adakah kita mahu menafikan akan timbulnya Gunungan Emas dari dalam Sungai tersebut?

Berbalik kepada calon-calon atau watak yang sedang diperhatikan.
Watak King Salman sudah, sosok Sultan Brunei dan Presiden Jokowi pun sudah, tetapi kini kita pertaruhkan pula watak seterusnya.

Presiden Tayyip Erdogan

Presiden ini sungguh berjaya dan bergaya. Beliau amat lantang dalam mempertahankan pegangan agamanya iaitu Islam. Beliau sememamgnya seorang ahli politik yang tegas dan amat bertanggung jawab terutama terhadap warga negara nya.
Namun pun begitu nasib umat Islam yang kalau pada pandangan nya dilihat tertindas, sosok ini tidak akan duduk diam malahan akan bersuara di persada antarabangsa bagi menyuarakan pandanganya.
Beliau satu satunya watak yang berani untuk menegur pemimpin Yahudi secara terangan tanpa berselinsung.
Beliau pernah mengherdik Pemimpin Israel iaitu Simon Peres di Pertubuhan Bangsa Bersatu kerana Simon Peres berbangga dengan kerakusan.bangsanya dalam menindas umat Palestin.

Dengan ucapan yang amat 'riak' ,sombong dan membanggakan diri itu yang telah diberikan tepukan hangat kepada Simon Peres, maka, dengan selamba dan penuh berani Tayipp Erdogan menyergah dan memperlekehkan  Israel di PBB. Ketika Ban Kim Moon ada Setiausaha PBB.

Kehebatan beliau yang telah berjaya membangunkan negara nya dalam masa yang singkat lebih kurang 10 tahun amat dikagumi.
Kini Turki sudah setaraf negara Eropah atau negara yang menuju maju.
Kelancangan mulut beliau terhadap sesiapa saja yang cuba memperlekehkan Islam dan negara Islam pasti dibentes .

Tetapi dikalangan pemimpin pemimpin negara Arab pula, ada yang bersekutu dengan beliau dan ada yang tidak. Mungkin diatas kelantangan beliau dalam memperlekeh pemimpin Islam yang dilihat nya.hanya sebagai mementingkan kekayaan peribadi dan suku sendiri, beliau dilihat seolah-olah seperti "duri dalam daging' kepada Timur Tengah.
Dan satu lagi faktor yang dilihat beliau sebagai bukan dari "kalangan" adalah kerana beliau berbaik baik dengan Iran. Dimana sebahagian pemimpin Timur Tengah termasuk Arab Saudi melabelkan Iran sebagai " seteru".

Sekiranya  dengan pembunuhan mahupun kematian terancang terhadap diri beliau , adakah dunia Islam akan meratapi nya. Atau adakah kemarahan orang ramai dan orang Islam akan memuncak di serata bumi Islam sekira nya beliau terbunuh?

Nampaknya sosok Tayipp Erdogan dilihat sebagai calon yang dekat dan yang paling berkemungkinan.

                    Cahaya Al Majid

                Bersambung BHG IV



No comments:

Post a Comment