Thursday 5 January 2017

THE PROMISED LAND : RENUNGAN JUMAAT 2017: INILAH ISLAM AKHIR ZAMAN!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

INIKAH YANG DICARI????

"Sampaikanlah kata kata ku dengan perkataan yang baik baik dan dengan suara yang lemah lembut."

Lawak jenaka, menyanyi serta meniru suara jantan lembut atau pondan dan meniru aksi lembut kaum dua alam ini,  telah menjadi trend atau kemestian buat penceramah agama didalam menyampaikan ceramah mereka.

Maka berdekah dekahahlah  hilaian ketawa mereka samaada didalam masjid mahupun didalam dewan samaada indoor mahupun outdoor tanpa segan silu. Samaada golongan lelaki mahupun wanita mahupun ahli ahli agamawan atau pun tok imam atau ahli jawatan kuasa masjid ataupun surau semuanya terjebak dengan kelalaian jenaka yang dihemburkan penceramah.

Kekadang  hilaian suara ketawa tersebut lebih kuat gemanya berbanding suara mereka yang mengaji. Itulah acuan atau trend yang di resapi oleh para penceramah masa kini.

Kehebatan ilmu agama seseorang penceramah itu bukan lagi terletak pada isi dakwah yang disampaikan tetapi populariti pendakwah tersebut diukur melalui bertapa lawaknya seseorang penceramah tersebut didalam berceramah dan kreteria ini yang membuatkan ramai yang menghadiri ceramah bukan kerana pengisian nya tetapi kerana lawak nya.

Yang sedih nya ada pula isu yang berbau sex suami isteri di ketengahkan namun para pendengar tetap tersenyum mahupun ketawa seakan akan menerima kisah tersebut walaupun kisah itu dicontohkan di dalam masjid .

Yang tua tersenyum malu yang muda tersipu sipu dan yang wanita pula tertunduk malu. Tetapi yang hebat nya seluruh warga yang datang mendengar berdekah dekahahlah ketawa tanpa batas. Adakah ini yang mahu diterapkan didalam pengisian dalam menanam benih agama dan pegangan?

Apa yang berlaku kini penceramah berlumba lumba mencari identiti atau trade mark sendiri didalam program ceramah. Dari pakaian hingga lah kepada kata kata penyampaian semuanya terpaksa disesuaikan demi populariti.

Apa yang berlaku isi dakwah yang disampaikan tidak terkesan dihati tetapi sebaliknya lawak yang hemburkanlah yang akan terkesan dan terpahat dihati.
Itulah..Agama Islam di Malaysia kini dan agaknya itu lah yang dicari selama ini.

 Patutlah ..pemimpin yang ternyata seleweng pun dihalalkan perbuatanya.

                 Cahaya Al Majid






No comments:

Post a Comment