Tuesday, 7 March 2017

THE PROMISED LAND : BRIM: PENERIMA DIBUAT MACAM PEMINTA SEDEKAH!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

" DUIT BOLIH AMBIL TETAPI JANGAN
  BIAR DI TARIK HIDUNG"
             AYAT MUDAH
      "JANGAN JADI KERBAU"

Sumber dana BRIM adalah dari cukai GST yang di ambil dari perbelanjaan rakyat. Lebih kurang RM40 billion telah dikutip sepanjang 2016 dan kutipan pada 2017 dijangka bertambah.

Walaupun kantung kerajaan melalui cukai GST akan penuh dan bertambah pada 2017 , namun penambahan rakyat yang terpaksa hidup dibawah paras kemiskinan yang berpendapatan dibawah Rm3000 juga pasti akan bertambah .

Setakat ini lebih kurang 7 juta rakyat negara bergantung dengan pemberian BRIM Rm1200  sebagai tambahan untuk menyara kehidupan yang serba serbi mahal.

Kos sara hidup berkeluarga semakin meningkat di tambah pula dengan peningkatan kos barangan semakin menjadi jadi dan yang terbaru adalah kenaikkan harga gula.

Walaupun kenailkan hanya 0.10 sen  , tetapi pada hakikatnya harga gula berada pada Rm2.95 sen sekilo. Tetapi menteri KPDNKK kata satu keluarga hanya perlu 1 kg gula saja sebulan. Tidak kah tolol dan bertapa bengap nya Menteri UMNO ini??

Mungkin Menteri ini mahu rakyat Malaysia yang berada dibawah paras kemiskinan atau rakyat marhean hanya minum teh O kosong mahupun kopi O kosong  setiap hari  dan tidak perlu ada kemanisan  langsung dalam apa jua hidangan . Patutlah muka rakyat tak manis lagi macam dulu.

Itulah agak nya yang dimaksudkan Menteri UMNO ini , cukup sekilo sebulan buat satu keluarga .

Kerajaan Najib aka UMNO ataupun BN jangan berlebih lebih sangat dalam menyalurkan duit tersebut. Itu duit rakyat atau duit mereka semua dan bukan duit keuntungan 1MDB mahupun duit pelaburan dari Arab Saudi ataupun China untuk dijuarai oleh UMNO mahupun BN.

Hai kerajaan Najib dan UMNO ,jangan jadi kan rakyat atau penerima BRIM INI sebagai peminta sedekah yang tak bermaruah . Dipaksa pula  dengar semua bala cerita bohong tu. Lepas tu suruh beratur panjang tidakkah ini menyusahkan orang orang tua tua samada lelaki mahupun perempuan.

Inilah yang dinamakan kan "zalim'.

Jadi janganlah ada pemimpin politik yang nak cakap besar , duit yang diberi adalah duit rakyat sendiri dan bukan duit kerajaan BN.

So tak usah gebang lebih okay.

                   Cahaya Al Majid

No comments:

Post a Comment