Monday 18 September 2017

THE PROMISED LAND : INILAH GENERASI YANG LAHIR...

Bismillahirrahmanirrahim.

                KERANA
    KESIBUKAN IBU-BAPA
   KEDAYUSAN PEMIMPIN
AGAMA JADI BAHAN DAGANG

Ucapan takziah buat semua Ahli keluarga yang terlibat dan AlFatihah untuk semua mangsa yang terkorban.

Sedih, terkejut dan marah menyelubungi perasaan dan denyutan nadi yang bernyawa dinegara ini.

Mungkin bukan orang Melayu saja yang marah malahan bangsa asing juga marah dan sedih terhadap apa yang menimpa murid murid tahfiz ini namun inilah yang terjadi.

Dikala orang politik berperang sesama mereka mengenai kuasa dan harta ,dikala puak puak ilmuan agama pula bertegang urat bagi membuatkan pendengar pendengar berdekah dekah pecah perut ketawa samaada lelaki mahupun wanita mendengar lawak, dikala artis artis ditelanjangkan dengan kisah kisah " popular" serta yang " mendedahkan kebetinaan"mahupun 'kejantanan'nya, dan dikala rakyat marhean berkeringat dari pagi hingga malam bagi mencari rezeki buat keluarga yang sememangnya kehidupan tengah tertekan, namun keterlekaan masyarakat tentang "kewujudan" anak anak dibawah umur ini yang "terlebih dewasa dari orang dewasa"tengah" ashik" dengan dunia yang mereka cipta.

Siapa yang perlu di persalahkan? Siapa menjadi contohan  dan dorongan buat anak anak ini ?

Pemimpin?
Ulama Ulama?
Gelembunghan Artis?
Ini bapa?
Masyarakat?
Media sosial?

Bayangkan anak anak dibawah umur ini sanggup melakukan "keganasan' serta membunuh" semuanya  hanya kerana dendam.
Tidak tercapai olih fikiran kita melihat kesanggupan mereka ini meletupkan 'tempat kediaman" musuh mereka dengan menggunakan "gas masak" bagi memuaskan hati.

Bayangkan apa akan terjadi pada generasi hadapan jika perlakuan begini telah tertanam dihati dan sanubari mereka. Mereka memilih "keganasan" sebagai senjata.
 Apa akan jadi???

Tidak mustahil kalau sekarang mereka sudah berani bertindak diluar pemikiran orang dewasa, nescaya, satu hari nanti pula mereka akan sanggup meletupkan apa saja demi "memuaskan" hati mereka.

Olih itu tindakan bersepadu dalam mendidik generasi ini perlu diutamakan dan diberi perhatian.

Kerajaam pemerintahan perlu mengurangkan tekanan ekonomi terhadap rakyat kerana dengan ini akanembuatkan ketua keluarga dapat memberi perhatian serta bimbingan terhadap ahli keluarga.

Kerana kekangan ekonomi Keluarga serta  kos kehidupan yang tinggi dalam menguruskan keluarga membuatkan ibu bapa " terlepas" tali dalam mengikat kasih sayang dan mendidik anak anak.

Satu struktur baru perlu dirangka dalam merangka kerangka bagi merungkai permasalahan ini.
 Dari kerajaan pemerintah, ahli politik , ilmuan agama serta masyarakat perlu digerakkan demi menyelamatkan "orang Melayu" dan Islam dinegara ini.

Cahaya Al Majid





No comments:

Post a Comment