Sunday 29 March 2020

THE PROMISED LAND: PAKEJ RANGSANGAN: PERLU KELULUSAN PARLIMEN?

Bismillahhirrahmannirrahim.

Pakej Rangsangan memerlukan kelulusan Parlimen??

Nampaknya dalam situasi darurat ni pun pembangkang sibuk nak berpolitik. Tak cukup dengan Lim Kit Siang, kini, NGO NGO serta mereka yang sealiran dengan DAP mula memainkan peranan meniup sentimen agar kelulusan Parlimen diperlukan dalam meluluskan pakej Rangsangan yang dibentangkan olih Perdana Menteri.

Mungkin kerana statement Muhyiddin yang mengatakan bahawa Kerajaan yang ditubuhkan beliau bukan melalui pilihanraya, dan hanya, melalui sokongan Ahli Ahli Parlimen yang berpecah dari Parti ASAL masing masing ketika Kerajaan Pakatan Harapan diruntuhkan olih Ahli gabungan mereka sendiri,maka,.ke'sah"an mereka diragui.

Semuanya berpunca dari keruntuhan PH melalui perletakkan jawatan Mahathir dari Bersatu yang merupakan nakhoda PH, serta keluarnya beberapa Ahli Parlimen dari PKR ,dan keluarnya PPBM atau Bersatu dari Pakatan Harapan, maka,secara automatik Pakatan mereka terbubar kerana hilang.majoriti.

Walau bagaimanapun, ke"sah'an kerajaan Muhyiddin "diendorse' atau"diperkenan' olih Institusi Yang tertinggi dinegara ini iaitu Yang Di Pertuan Agong,maka, untuk mempertikai Jawatan PM dan Kabinetnya adalah tidak relevan.

Kalau diwaktu Mahathir yang berjawatan PM Interim pun,bolih menyuntik Dana RM20 billion sebagai Pakej Rangsangan tanpa persetujuan sesiapa malahan Pakej tersebut disediakan pula olih Lim Guan Eng, tanpa, dipersoal "kesahan" nya dan tanpa perlu mendapatkan kelulusan Parlimen, maka, apa Bezanya, dengan Pakej yang dibentangkan Muhyiddin?

Adakah kerana Pakej Rangsangan Mahathir yang disediakan olih Lim.Guan Eng itu banyak menguntungkan syarikat kroni mereka,maka, kelulusan Parlimen tidak pula diwajibkan ?

Atau kerana dengki terhadap keupayaan Menteri Kewangan Melayu yang berupaya untuk membantu rakyat marhean terutama Bangsa Melayu,maka,mereka iri hati?
Lalu gunakan Parlimen sebagai alasan? untuk mengaggalkan usaha untuk menolong majoriti orang Melayu??

Disini ternyata Lim.Kit Sial, Memang Sial, kalau Pakatan mereka buat..semua ok..kalau orang lain.buat..semua kena melalui Parlimen?

Memang sial DAP ni.

Cahaya Al Majid.

No comments:

Post a Comment