Saturday 1 March 2014

THE PROMISED LAND : ANTARA ISA PUTERA MARIAM dan JESUS CHRIST : BHG PERTAMA

AKU DIUTUS UNTUK MEMBENARKAN AGAMA NABI MUSA
DAN  APA YANG AKU BAWA BUKANLAH AGAMA BARU
MELAINKAN MENGESAKAN TUHAN MUSA


WAJARKAH KHALIMAH ALLAH DIBENARKAN KEPENGGUNAANYA TERHADAP
UMAT KRISTIAN!!!!
 Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
Allah Ta'ala berfirman, "Dan karena Ucapan mereka, "Sesungguhnya Kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah[i], " padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahwa yang mereka bunuh itu adalah Isa.-- Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya[ii]. dan Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana." (. QS. An Nisa: 157-159)

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim
Semua umat Kristian mengakui bahawa manusia yang disalib olih pendita pelampau agama Yahudi adalah Jesus. Penyaliban ini dikata berpunca dari 'penderhakaan' dari salah seorang pengikutnya yang didakwa bernama Judas Iscariot. Berlanjutan dari itu, Judas Iscariot didapati 'mati tergantung' diatas pokok dengan 'wang' yang diperolehi dari penjualan 'maruah Jesus' berjatuhan dari poketnya dan ini menguatkan lagi 'dakwaan' bahawa Judas adalah 'pengkhianat'nya.

Jesus son of Mariam yang dikata mempunyai 12 orang 'discaples' yang didakwa setia melainkan Judah Iscariot  merupakan 'pengikut-pengikut' yang paling hampir  dengan Jesus son of Mariam dan dikata didalam setiap pertemuan atau perhimpunan 'mereka-mereka' inilah yang setia bersama.

Sewaktu "Jesus' yang didakwa berada atas kayu penyalipan, beliau mengucapkan kata-kata ini :-

With these supporters standing near him, Jesus focuses on his mother and the Beloved Disciple (vv. 26-27). Jesus says to his mother, "Woman, behold your son," and to the Beloved Disciple, "Behold your mother." Similar language was used in connection with betrothal (Tobit 7:12) and thus seems to signal some change of relationship. Jesus' mother is now brought under the care of the Beloved Disciple (v. 27). In this Gospel there is a symbolic role for both the mother of Jesus and the Beloved Disciple, for they are both examples of true discipleship (see comments on 2:1-11 and 13:23). So in changing the relationship they have to one another, Jesus is completing the formation of the community gathered around him--gathered around him precisely as he is on the cross (C. Koester 1995:214-19). The new community is now seen to be a new family (cf. 20:17; Newbigin 1982:255).

Adakah seorang anak yang baik dan beriman dan menurut perintah Tuhan akan menggelarkan ibunya sebagai 'perempuan"?

be·hold   -  see or observe

Maksud ayat :- Perempuan!  lihat atau perhati  anak anda dan Disciple Tersayang. Perhati ibu awak.

Tidakkah ayat yang disebut ini amat janggal untuk diucapkan olih seorang yang bergelar "anak" terhadap ibu kandungnya . Terutama seseorang yang dikata 'hebat atau tinggi' keilmuan ketuhananya.

Apa yang dimaksudkan dengan 'perhati ibu awak'? Kepada siapa "Jesus di atas kayu Penyaliban' menujukan kata-kata ini??

Dan satu lagi kejanggalan terhadap 'watak' yang didakwa yang disalib.  Kenapa beliau menangis dan 'berteriak' dengan mengungkapkan ungkapan seperti dibawah ini??

Why did Jesus cry out, My God, My" God, why have you forsaken Me?"

Kenapa 'watak' tersebut beteriak  menyebut ' My God' dan bukan 'Oh My Father"??

Apa yang dimaksudkan dengan ' Eli, Eli lamasabachthani? yang bermaksud My God, why you forsaken me?

Kalau 'watak' yang disalib itu sebenarnya yang didakwa Jesus, wajarkah beliau mempertikaikan hukuman yang yang ditentukan olih Tuhannya atau Bapanya seperti yang didakwa olih 'pengikut' walhal beliau dikata 'seorang yang menurut perintah' . Tidakkah sepatutnya 'Jesus' tersebut redha dengan 'ketentuan' yang terpaksa dilaluinya.

Atau kenapa beliau 'membentak' Tuhan atau Bapanya ? Adakah beliau merasakan ketidakadilan telah berlaku terhadapnya sehinggakan 'beliau' terpaksa di'salib' semata-mata untuk membersihkan dosa-dosa pengikutnya . Atau berlaku ketidakadilan terhadap diri beliau? Atau menerima 'balasan' diatas kesalahan dirinya?

In Matthew 27:45-46, it says, "Now from the sixth hour darkness fell upon all the land until the ninth hour. 46And about the ninth hour Jesus cried out with a loud voice, saying, "Eli, Eli, lama sabachthani?" that is, "My God, My God, why hast Thou forsaken Me?"  If Jesus is God, why would He say this?

for·sak·en  - abandoned or deserted.

Olih itu ;kebenaran 'Jesus son of Mariam' yang dikata disalib dan diperakui olih penganut Kristian adalah dalam keraguan samasekali.

                                                           ...BERSAMBUNG...

                                                 ikhlas dari :- Cahaya Al Majid

1 comment:

  1. Bila baca nih, saya teringat kisah Anwar menyamakan Jesus dengan Nabi Isa (Rujuk Bolg Din Turtle). Kalau boleh saudara penulis lanjutkan posting yang sangat berguna ini dengan menjelaskan siapa sebenarnya yang MELANTIK atau MENGAGUNGKAN Jesus sebagai Tuhan dan perinciannya. Persoalan ini sering bermain di kepala minda saya. terima kasih atas keperihatinan saudara.

    ReplyDelete