Thursday 20 February 2014

THE PROMISED LAND :- AKU YANG DULU DAN BUKAN YANG SEKARANG : TETAP SAMA :

RENUNGAN JUMAAT BUAT RAKYAT SELANGOR
INILAH WAJAH 'KHALIFAH' ANDA
SANGGUP KE???
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Beratus tahun kepimpinan negeri diSelangor dipimpin olih anak tempatan . Bermula dengan Kesultanan Selangor dimana memanda menterinya adalah dari kalangan anak-anak Melayu tempatan samaada saja. Tetapi apabila Persekutuan Tanah Melayu terbentuk dan sistem demokrasi diterima pakai maka peranan sistem Beraja mula berubah.

Namun apabila sistem pentadbiran cara demokrasi  yang digunapakai maka  suara majoriti rakyat dijadikan ukuran untuk menentukan siapa yang layak ditabalkan sebagai Ketua Pentadbiran Negeri yang dikata menjadi ketua suara rakyat disesebuah negeri.

Setelah hampir 56 tahun negara ini menikmati kemerdekaan bermacam-macam perubahan langskap politik berlaku . Apa yang diperbincangkan disini ialah mengenai Negeri Selangor iaitu negeri yang termaju di Malaysia.

Sedari dahulu, jawatan Menteri Besar adalah menjadi kebangaan bagi setiap jiwa Melayu kerana jawatan tersebut disandang olih anak jati tempatan.

Kini negeri Selangor yang suatu ketika dahulu dimonopoli olih parti Barisan Nasional kini telah menjadi sejarah. Walaupun Melayu merupakan kaum majoriti dinegeri ini, namun kini pemikiran dan pegangan politik orang Melayu telah terpecah kepada tiga bahagian. Ada Melayu UMNO, Melayu PAS dan Melayu PKR. Namun semua orang tahu bahawa kebanyakan bandar-bandar akau Pekan pekan Besar dimonopoli atau dikuasai olih Cina DAP. Kebanyakan ahli DAP ini dibarisi majoritinya olih kaum Cina dan hanya segelintir kaum India saja yang menganggotai parti tersebut berbanding orang Melayu.

Apa yang terjadi kini, negeri Selangor dikuasai olih Pakatan Rakyat yang dikata 'bersekutu' sesama mereka.  Sekutu utama mereka adalah DAP. Untuk DAP menguasai sepenuhnya kuasa di Selangor adalah satu perkara yang mustahil kerana kaum Cina hanya meliputi dari 30-40% saja dari pecahan penduduk dinegeri ini. Namun diatas kecekapan 'berpolitik' yang bermuka-muka, maka, kaum Cina telah berjaya 'menawan' hati-hati' Melayu dari PAS untuk bergabung dengan mereka. Menambah burukkan lagi keadaan sebahagian dari ahli-ahli yang kecewa dengan Parti Teras iaitu BN, telah bergabung untuk membentuk PKR. Maka kini Selangor dibarisi olih pemerintaah dari DAP,PAS dan PKR .

Percaturan DAP untuk menguasai Selangor secara 'simbolik' nampaknya semakin menjadi kenyataan. Melalui kerusi yang dimiliki olih DUN berbangsa Cina dari DAP serta Cina dan India PKR telah membuatkan puak ini semakin kuat berbanding suara Melayu dari PKR dan PAS yang bermejoriti Melayu. Namun diatas kelemahan 'jati diri' Melayu PKR dan Melayu PAS, maka, percaturan kaun Cina tidak dapat di'baca' secara 'ilmiah'.

Melihatkan kelemahan Melayu PKR dan Melayu PAS walaupun Menteri Besarnya terkini yang berbangsa Melayu dari PKR namun ,keberanian' untuk 'berkuntau' dengan PAS yang mempunyai 15 kerusi DUN Selangor dianggap 'mudah' untuk dijinni sebaik mungkin. Bukan saja untuk mencipta lebih banyak kekayaan untuk kaum mereka malah Anwar Ibrahim diharapkan untuk 'menjadi' pemecah kepada 'tradisi' di Selangor untuk memungkinkan 'orang luar' yang bukan anak tempatan untuk dipilih sebagai Menteri Besar.akan. Itulah yang terjadi kini. Berbekalkan 'boneka' yang 'sengaja disanjung' iaitu Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai 'master pemecah Melayu', DAP menggunakan sepenuhnya 'peluang'i

Walaupun kaum Cina mengatahui bahawa 'watak' ini bukanlah seorang yang baik, namun' bagi kaum Cina ini bukanlah 'halangan' kerana manamungkin Melayu yang sedar diri atau Melayu yang berintegriti akan memihak kepada kaum mereka. Memandangkan Anwar telah membuktikan bahawa beliau berjaya 'memecah belahkan' Melayu maka, sokongan padu 100% kaum Cina dan India wajib diberikan kepada Anwar Ibrahim untuk 'meruntuhkan' benteng Selagor ini.

Dengan meletusnya PRK Kajang, maka, impian yang dicita-citakan iaiatu untuk menafikan 'anak jati' Melayu Selangor menyandang jawatan Menteri Besar semakin 'menjadi kenyataan'. Tetapi Cina DAP amat pandai berselindung dibalik tabir, olih sebab itu amat jarang sekali dilihat pemimpin DAP mencampuri urusan serta  memberikan komen atau terlibat secara langsung di DUN  Kajang, tetapi 'signal' secara terus' telah disampaikan kepada semua kaum Cina diKajang untuk 'misi' kaum mereka, iaitu 'memenangkan Anwar Ibrahim'.

Kini strategi cina DAP dan bukan Melayu PKR akan 'menjerat' Melayu PAS dan Melayu PKR tanpa mereka sedari. Walaupun kini jawatan Menteri Besar dipegang olih Melayu PKR iaitu Khalid Ibrahim namun 'melalui 'strategi' baru ini, akan 'meranapkan sama sekali' Khalid Ibrahim atau 'anak jati' Selangor sebagai Menteri Besar. Dan selepas ini dan mungkin akan menjadi satu sejarah di Selangor bahawa buat pertama kalinya 'bukan anak tempatan' akan menyandang jawatan Menteri Besar dan bukan dari bekutunan Melayu, namun itulah yang akan terjadi

Strategi 'berkait' antara pemimpin tertinggi Cina  DAP Pulau Pinang dan Pemimpin tertinggi Melayu PKR dari Pulau Pinang. Percayalah mereka akan bergabung untuk 'meranapkan' Melayu Selangor Samada  Melayu PAS mahupun Melayu PKR sedar perkara ini tidaklah ketahuan. Nampaknya segala ilmu yang dimiliki olih DAP Pulau Pinang akan disambungkan pula kepada PKR Selangor yang bermenteri besarkan Anwar Ibrahim yang sememangnya berasal dari Pulau Pinang. Samaada rakyat Selangor, dari PAS mahupun PKR menginginkan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar, semuanya terpulang ditangan mereka

Kepada orang orang Melayu asal, Negeri Selangor, sanggupkah anda 'ber 'Menteri Besar' kan anak 'mummy' atau ' mamak' sebagai 'Penghulu anda"?' Adakah ini 'kemahuan' anda?

Melayu Selangor 'masuk' perangkap DAP". Siapa yang untung?

Fikirlah...

                                          ikhlas dari : Cahaya Al Majid

                                       
         

World leaders caught up in sex scandals                           

                                        Jin Renqing
 China's finance minister Jin Renqing resigned from his post in August 2007 amid rumors of an affair he had with a mistress who was also linked to other Chinese officials. The resignation, which the Chinese government said was for "personal reasons" came while the country had been enjoying an economic boom.
                                           Bill Clinton
President Bill Clinton makes a statement of contrition from the Rose Garden of the White House in December 1998, just minutes before the House Judiciary Committee voted to impeach him. Nearing a dramatic showdown over the fate of his presidency, Clinton apologized to the country for his conduct in the Monica Lewinsky affair and said he would accept a congressional censure or rebuke.
                                           Silvio Berlusconi
Italian Premier Silvio Berlusconi gestures as he addresses supporters during a campaign rally in May. Berlusconi went to trial to defend hinself against charges that he paid for sex with an underage prostitute and used his influence to cover it up.
                                           Dominique Strauss-Kahn
Dominique Strauss-Kahn, center, and his wife, Anne Sinclair, arrive at the State Supreme Court in New York on June 6. Strauss-Kahn pleaded not guilty three weeks after being arrested on charges of sexually assaulting and trying to rape a Manhattan hotel maid. Strauss-Kahn resigned from the top IMF post four days after his arrest.
                                           Victor Emmanuel
Victor Emmanuel, who is the son of Italy's last king, was stripped of his title in 2006 after his arrest involving a sex scandal involving prostitutes.
                       

2 comments:

  1. Salam,
    Saya bukanlah nak menyokong dan jauh sekali obses dgn Anwar Ibrahim
    Tetapi saya pelik,orang yg mengagung-agungkan Islam sebagai cara hidupnya,
    menulis sesuatu yang memburukkan pihak lain yg seagama denganya.Mungkin dalam
    teori demokrasi ini dibolehkan, untuk menegakkan keadilan.
    Boleh jadi bahan yg ditulis benar, boleh jadi sebaliknya.
    Sedangkan Islam itu menuntut penganutnya menyelidik.Ada ayat Quran yg menyatakan
    maksud lebih kurang "Bila sampai satu berita,selidiki dulu kebenarannya" , takut2 apa yg
    kita tegakkan dengan berita itu, sebenarnya bahana dan fitnah sebenarnya.
    Tn dapat sahihkan kebenaran gambar diatas?

    Dalam Islam,kita dituntut menghormati agama org lain,apa natijah nya Tn?
    sedangkan mereka ini mensyirikkan Allah.Apa perlu kita hormat mereka ini?
    IMHO, untuk menunjukkan kita sebagai orang dipihak yg benar mempunyai akhlak yang baik.Walau kita tahu mereka itu tidak betul,kita menghormati pegangan mereka, walaupun kita tidak redho dgnnya.

    Jadi berakhlak baikkah kita sebagai org Islam menulis berita memburukkan sesetengah golongan hanya kerana kebencian dan pemikiran yg berbeza dgn berita yg tidak dapat dipastikan sahih?

    ReplyDelete
  2. Wsalam. Terima kasih kerana sudi melawat blog ini dan terima kasih kerana sudi 'memberi pandangan' yang saya ikhlas. Tiap manusia ''terikat' dengan hukum dunia melalui undang-undang yang terbatas. Hanya hukum Allah swt tiada 'tara'nya.
    Kenapa saya pastekan 'gambar watak diatas' dan membandingkan dengan 'pelaku-pelaku' yang saya tuliskan adalah untuk menunjukkan bertapa 'sifat kebertanggungjawapan' orang bukan Islam bertaraf 'Menteri' atau 'Presiden yang sanggup melupakan ''laluan Politik' demi sebuah 'kebenaran'. Kenapa sikap ini tidak dijadikan 'contoh' terutama kepada pemimpin yang mengaku Islam' untuk mengakui 'kesalahan'. Kalau sebuah bangsa yang 'dikata' moden dan mementingkan 'intrigriti' sepatutnya 'melepaskan jawatan' adalah jalan terbaik. Sepatutnya 'orang yang di'dakwa' seharusnya 'mempertahankan 'tuuduhan' yang dilemparkan terhadapnya, walaupun tidak sanggup untuk 'berhadapan dengan 'hakim manusia' setidak tidaknya 'seseorang' itu sanggup 'bersumpah atas nama Tuhannya' bahawa 'segala perlakuan yang dituduh itu satu fitnah. Sekiranya tiada apa dilakukan untuk membersihkan 'tuduhan' itu maka, kemudaratan lebih besar berlaku. Itu yang sepatutnya dilakukan demi 'kemuliaan' seorang manusia yang mengaku 'beriman'.Adakah kita ingin menafikan 'hak' mereka yang mendakwa' diliwat. ? Sekiranya sifat seseorang itu suka berdolak dalih dan sengaja 'menebar fitnah' wajarkah kita 'menobatkan'nya. Adakah ini sifatnya 'manusia' yang ingin kita ikut?
    Hormat yang dituntut Al Quran bukan bererti memberi 'hormat' kepada sembahan mereka. Tetapi hormat yang dituntut adalah meminta agar 'orang Islam tidak merobohkan atau memusnahkan rumah sembahan mereka serta mencaci tuhan mereka. INi dinyatakan didalam Al Quran. Kita hanya hormat mereka sebagai seorang 'manusia' dan tidak lebih dari itu Inshaallah, sekiranya kita menggunakan akal fikiran dengan waras inshaallah kita pasti menemui jalan dan kebenaran. Itulah sebabnya Allah SWT 'menzahirkan' ilmuNya didunia agar manusia dapat mencar bukti kebenaran seperti "DNA". Manusia yang 'bersalah' pasti mempunyai seribu alasan untuk 'mengelak'. Begitu jugalah yang dilakukan olih watak' diatas, tadi. Berani kerana benar dan bukan mencari alasan.

    ReplyDelete