Tuesday 25 February 2014

THE PROMISED LAND : 'BANGSA MELAYU BAKAL HILANG DI BUMI INI

ADAKAH TUNTUTAN INI NAJIB NAK PENUHI JUGA???



Join forces call to remove ‘race’ from official forms


Last Saturday, Kurup, speaking at the National Unity Consultative Council's (NUCC) first unity dialogue, said it was high time that Malaysia removed the word "race" from official forms towards creating a single national identity.

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim

Sudah diberi betis paha pula yang diidamkan. Begitulah perumpamaan yang tepat untuk diberikan kepada puak ini. Bermula dengan Keyveas lepas tu Joseph Kurup disambut pula olih MCA yang berkehendakan benda yang sama dan terkini MIC pula mula 'mencongak' . Air yang tenang jangan disangka tiada buaya begitulah perumpamaan Melayu dahulu, namun, untuk generasi terkini perumpamaan terdahulu terpaksa diubah suai penggunaannya agar selari dengan kehendak dan kemahuan semasa.

Didesak atau dimainkan olih strategi 'halus' puak-puak yang irihati dengan 'Melayu' yang dikata 'pendatang' tanpa mereka menyedari bahawa 'nenek moyang' merekalah yang dibawa masuk olih British kenegara ini,untuk dijadikan 'hamba british' mahupun 'untuk memenuhi nafsu shawat' pemimpin British, samaada didatangkan sebagai 'pelacur' mahupun 'babu-babu' untuk Mat Salleh, maka, hari pula mereka mula  merasa tinggi diri melebihkan orang Melayu pula.

Samaada lupa atau buat buat lupa, sewaktu Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, puak 'pendatang' dari Negara China dan India ini telah diberikan 'hak' kerakyatan secara percuma atas 'ehsan' orang Melayu .


Air yang tenang jangan disangka tidak berbahaya, kerana kalau terminum bolih memberhayakan 'kesihatan' . Air tersebut telah diupenuhi dengan 'toxic'  kerana didalam sungai tersebut tertanam 'tong-tong yang mengandungi racun toxic' yang memudaratkan , sekiranya  terminum bolih membawa maut'. Begitu lah perumpamaanya.

Desakan demi desakan dibuat, seolah-olah telah menjadi trend kini. Rakan 'kongsi' BN telah mula menunjukkan belang, antara sedar atau tidak, kini, status 'kaum' pula ingin diperjuangkan. Melihat akan 'kelemahan kepimpinan BN' yang ada, kini, tindakan mereka semakin berani dan berahi untuk mendesak kepimpinan BN agar status 'bangsa' dihapuskan

Kesalahan ini sebenarnya terletak diatas bahu Kerajaan BN kini. Kelemahan serta ketidaktegasan didalam menguatkuasaan undang-undang serta Perlembagaan . Kemahuan atau desakan ini amat tidak praktikal sekali untuk dipenuhi. Tetapi sekiranya  Najib ingin 'mengubal' apa yang ada seperti yang tersusun sejak Kemerdekaan, maka, satu pendekatan baru harus dilakukan sekarang.

Sememang kita mengiktiraf mereka sebagai rakyat Malaysia tiada siapa dapat menyangkal dakwaan itu, tetapi untuk mengiktiraf mereka 'sebangsa dengan Melayu' sebagai satu bangsa, maka, Kerajaan diwajibkan untuk melupuskan dahulu semua Sekolah mengikut kaum. Hapuskan Sekolah Cina dan hapuskan Sekolah Tamil. Semua anak-anak hanya dihantar kesekolah satu aliran saja iaitu Sekolah Malaysia. Tiada pelajaran bahasa Cina mahupun bahasa India diajarkan disekolah memadai dengan Bahasa Malaysia dan INggeris saja.
Sekiranya cadangan ini sanggup di'telan' olih kaum Cina dan India, maka, semuanya tiada masaalah. Perpaduan, keharmonian serta kesejahteraan dinegara ini dapat diangkat ketanap yang lebih tinggi dan negara bangsa Malaysia bolih diwujudkan.

Tetapi sekiranya ' isu pokok' ini tidak dapat diterima olih kaum Cina dan India maka janganlah berangan untuk 'mendesak' apa yang tertulis dan terpakai selama ini. Kebebasan telah diberikan dan mengikut terma-terma Perlembagaan, maka, tiada, satu bolih diubah, melainkan 'mereka' ini menyerahkan semula ;kerakyatan' atau 'berpindahlah' sepertimana sejarah nenek moyang mereka dahulu.

                                             ikhlas dari :- Cahaya Al Majid


No comments:

Post a Comment